Apa itu Halia?

بسم الله الرحمن الرحيم


Ade orang tu kan, dia tak tahu rupa halia...maka, kat sini ceq nak kongsi kat semua ek..mana la tau ade jugak yang tak kenal halia macam orang tu jugak...hehehe.

Gambor curik kat google

Pak Cik Wiki kate..."Halia (nama botani: Zingiber officinale Roscoe) merupakan sejenis tumbuhan yang selalu digunakan sebagai rempah perasa dalam masakan. Tanaman ini dipercayai berasal dari China dan kemudian merebak penggunaannya ke India, Asia Tenggara, Afrika Barat dan Caribbean."

Kalau kita masukkan halia dalam makanan, makanan akan rasa cam pedas-pedas berangin gitu~ betul tak ni Che Mat? Kang salah pulak...-_-"

Ceq kata: Sedap kalau wat masak kicap halia...:D

2 comments: