Menu

Jemput-jemput Daun Kunyit? Terkejut Ceq!

بسم الله الرحمن الرحيم


Petang tadi, ceq dengan osmet sorang ni bercucuk tanam kat depan rumah, eh! Bukan, bukan... Kitorang just membersihkan kawasan depan rumah tu, semak sangat pasu-pasu bunga yang tuan rumah tinggalkan untuk dijaga. Sambil-sambil beriadah petang bersama Cuteh yang comel, segala pokok bendi pon dicabut~~~ Lepas ni nak tanam apa pulak, tak tau la ceq. Cili kot, ampa suma ada cadangan nak tanam apa? Kalau ada, sila tinggalkan komen di bawah. Hehehe...

Masa tengah khusyuk tengok osmet potong pokok bunga ros, osmet yang lagi sorang lak baru balik dari kampus. Sampai jek, dia tengok apa kitorang buat. Ayat yang keluar dari mulut dia bila nampak salah satu pohon kat dalam pasu..."eh, boleh buat jemput-jemput ni..."

Erk! Terkejut gak ceq, benda tu boleh buat jemput-jemput rupanya. Muahahaha~ tak pernah buat sebelum ni. Maka...ceq pon tanya la macam mana nak buat, dia cakap buat macam jemput-jemput biasa tu. Ceq pi koyak sikit daun tu dan hidu...sedapnye bauuuuuu~~~ Adessss! Memang la sedap! Daun kunyit la...jom tengok jemput-jemput daun kunyit~


Saiz: 3 orang

Bahan-bahan:

1 helai daun kunyit
1 biji bawang merah
1 genggam ikan bilis
1 biji kentang
tepung gandum
air
garam dan gula secukup rasa

Cara-cara membuatnya:

Daun kunyit dihiris nipis. Bawang ditumbuk bersama ikan bilis.
Kentang dihiris nipis dan panjang-panjang.
Bancuh tepung gandum dengan air, macam buat jemput-jemput biasa.
Kemudian, gaulkan dengan daun kunyit, bawang, ikan bilis dan kentang.
Campur sekali garam dan gula secukup rasa ye~
Lepas tu goreng sejemput-sejemput~

Bau daun kunyit tu naik masa dikunyah~ Fuhhhh...rugi tak cuba! Hohoho~

Ceq kata: Ibu berpantang (dulu ibu mengandung) dapat makan sebijik je..


15 comments:

KyêrulL said...

aik??

Achu said...

haaa sedap ke...hee

Anonymous said...

sedap sangat..sampai menjilat jari..huhu..

kak iela~~

❤‌ princess nabilah ❤‌ said...

wah3...ad resepi bru hehhee
ok jom ke sini komen2 yer hehehe

Sunah Mohammad said...

@KyêrulL

ape yang aik?

Sunah Mohammad said...

@Achu

sedap!

Sunah Mohammad said...

@Anonymous

hehehe...kak iela la osmet yang berjasa tu...:D

Sunah Mohammad said...

@❤‌ princess nabilah ❤‌

:)

husna afifi said...

woi, post tu igt2 r sikit org yg mcm aku ni ha..daun kunyit pun xd kt sini..xkn aku nk ganti ngn daun strawberi kot..adui!

Melur Jelita said...

Memang sedap...

Sunah Mohammad said...

@husna afifi

erk, kat UK takde eh daun kunyit? Hahaha~

Sunah Mohammad said...

@Melur Jelita

eh, eh..kak melur jelita datang...segannye..huhuhu

SITI NURSHAHIDAH BINTI ALI said...

ermm...sdap tu...makan time ptg2 pown best jugak..hihi...btw,,dh follow...

Miss Ran said...

erk kene cube ni..lapa da sunah..hehe

Anonymous said...

cam best buat tajuk fyp..hahaha

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats