Menu

Spaghetti Goreng Dengan Jus Lemon


Semalam masa beli barang dapur, beli sekali spaghetti. Housemate nak makan carbonara katanya. Tapi tak buat lagi carbonara tu, pagi ni buat goreng je spaghettinya, sebab tinggal sorang je. Ingat nak try aglio olio, tapi tak cukup pulak bahan-bahan. So, buat lah ape yang ade kat rumah untuk seorang makan. Jom tengok resepi yee...

Bahan-bahan:

1 genggam spaghetti (direbus ikut cara NI)
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 tangkai cili hijau
1 batang sosej (dihiris bulat-bulat)
sedikit sayur kobis
2 camca besar sos cili (boleh tambah lagi kalau suka)
2 camca besar mentega
1 camca besar jus lemon
sedikit serbuk oregano
sedikit serbuk lada hitam
sedikit garam
sedikit serbuk daun parsley

Cara-cara membuatnya:

  1. Bawang besar, bawang putih dan cili hijau dikisar halus dan ditapis airnya.
  2. Panaskan pan, kemudian masukkan mentega. Masukkan pula bahan kisar dalam no 1 tadi. Tumis hingga naik bau.
  3. Masukkan sosej dan goreng selama 5 minit. Masukkan pula sayur kobis dan gaul lagi selama 3 minit.
  4. Masukkan spaghetti yang telah direbus dan dituskan dan teruskan menggaul.
  5. Masukkan sos cili, garam, jus lemon, serbuk oregano dan serbuk lada hitam. Gaul lagi biar rata.
  6. Bila sudah masak, boleh diangkat untuk dihidangkan. Tabur serbuk daun parsley sebagai hiasan dan penambah rasa.

Ceq kata: Tunggu housemate balik, nak buat carbonara pulakkkk...

4 comments:

bersama kak Es said...

sunaaahhhh...
tak jemput akak pun :(

Sunah Mohammad said...

@bersama kak Es

errr...jom jom!!! hahahaha~

Mat Gebu said...

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.............

Sunah Mohammad said...

@Mat Gebu

macam tak puas hati je ni....hahahaha~

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats