Ayam Masak Merah... Tak Berapa Merah Sangat...


Disebabkan seorang kanak-kanak ribena meminta agar saya (macam lagi selesa guna saya dari ceq dah...tukaq teruih nooo...) update makanan berbuka puasa tadi ke Selera Sakura ni, so ade la jugak update hari ni kan, kan, kan? Hahaha~ Biasa-biasa je ni, dah biasa buat kan, dah up jugak dulu kot, tak ingat lah... Tapi mungkin ada yang lain sikit kot... Hentam je lah... Jom tengok resepi~

Saiz: 2 orang

Bahan-bahan:
Ayam
3 sudu besar sos cili
3 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
1 biji buah pelaga
1 sudu besar gula
garam secukup rasa
minyak untuk memasak

Bahan kisar:
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
5 tangkai cili kering

Cara-cara membuatnya:
  1. Panaskan minyak. Masukkan bunga cengkih, bunga lawang dan buah pelaga. Kemudian tumis bahan kisar hingga naik bau atau mendidih.
  2. Masukkan ayam dan gaul rata.
  3. Bila ayam dah empuk, masukkan sos cili, gula dan garam secukup rasa.
  4. Bila da masak, rasa...kalau ok, boleh tutup api.

Senang aje kan... Huhuhu... Main campak-campak ajee...

Ceq kata: Takdak apa nak kata...

9 comments:

  1. perghhh sedapnye... meh anta kat umah cepat... eh kanak2 rebina akak panggil??=p

    ReplyDelete
  2. owh...ayam xyah goreng dlu ek? senang sikit keje kalo mcm ni...cepat bleh makan..tak renyah sgt!

    ReplyDelete
  3. erm cengkih

    tak ske haha

    pe rase eh

    cm sup pedas ke

    ReplyDelete
  4. @Iffah Afeefah

    ayam masak merah la...tak pernah rasa ke? :p

    ReplyDelete
  5. akak selalu kena cili tak merah sgt..takpe,janji sedap

    ReplyDelete