Menu

Moist Blueberry Cheesecake


Moist la pulakkkk kan? Hahaha~ Sebenarnya semalam nak buat Light Blueberry Cheesecake macam yang kak Hasue buat kat SINI. Tapiii...disebabkan da lewat malam sangat saya mulakan operasi, maka saya menjadi malas nak tungguuuu putih telur tu sampai meringue. Hahahaha~ Jadi hasilnya macam tu lah, tak berapa gebu, lembap-lembap gituuu... Moh tengok resepi dari kak Hasue.

Bahan-bahan:

300ml susu segar
6 keping keju Kraft (saya guna Cheesedale)
3 biji telur gred A
90g gula halus
110g tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
110g mentega/marjerin
Blueberry filling secukupnya

Cara-cara membuatnya:
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, gris loyang dengan mentega dan tabur tepung atau alaskan dengan baking paper.
  2. Dengan api perlahan, panaskan susu dalam periuk dan masukkan kepingan keju. Kacau sehingga cair dan masukkan mentega/marjerin. Kacau sehingga mencair dan ketepikan.
  3. Asingkan putih dan kuning telur(kuning telur diletak di dalam bekas yang agak besar untuk 1 adunan).
  4. Pukul putih telur bersama gula halus sehingga menjadi meringue(adunan betul-betul ringan sehingga bekas diterbalikkan adunan tak tumpah) - tapi saya tak tunggu meringue sangat...
  5. Pukul kuning telur sehingga berkrim dan tambahkan adunan susu yang dipanaskan tadi..kacau perlahan.
  6. Ayakkan tepung gandum ke dalam adunan dan kaup balik sehingga sebati.
  7. Setelah itu masukkan adunan meringue dan kaup balik lagi sehingga sekata.
  8. Masukkan esen vanilla dan sebatikan adunan.
  9. Ambil loyang yang sudah digris tadi dan masukkan 2 senduk adunan, picitkan blueberry filling (gunakan icing bag atau plastik bersih yang digunting sedikit hujungnya) dengan cara bulatan di sekeliling adunan.
  10. Setelah itu cedukkan lagi 2 sudu dan ulang langkah 9 sehingga adunan habis.
  11. Bakar pada suhu 175C menggunakan kaedah bain marie (letakkan loyang adunan di dalam loyang lebih besar yang berisi air panas ketika membakar) selama 50 minit atau sehingga masak(bergantung pada jenis oven).


Untuk dapatkan adunan putih telur yang betul-betul meringue, pastikan bekas adunan tu betul-betul kering, dan telur pulak telur baru...bukan telur yang kamu da lama beli tu. Kalo nak tengok tutorial cara buat light cheesecake, leh jenguk SINI.

15 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

owh..sgt2 cantik..terliur akak dik sunah

azila said...

huhuh..dlm byk2 kek..mmg cheese cake nilah kelemahan k.zla..rajinnnyer Sunah:)

Sunah Sakura said...

@Lydia Miza(Aidyl Azim)

nanti kak comot buat la jugak.. :)

Sunah Sakura said...

@azila

kelemahan dan kegemaran kan kak zila? :D

FasiHaH SupiaN said...

kak.....nampak cantik dan sedapp...sy xpenah wat cheese cake, tau makan je..ngee~~~

bersama kak Es said...

wahhh..rajin nye.

yang mahal tu blueberry kat atas tu
~ berseni

Sunah Sakura said...

@FasiHaH SupiaN

lepas ni leh la wat.. hehehe..

Sunah Sakura said...

@bersama kak Es

tapi akak punye hari tu lagi cantikkkk dan gebusss~~~

Ain Ghazaly said...

Sunah, nmpk sgt sedapppp...ajarkan buat kek ni..huhuhu

Sunah Sakura said...

@Ain Ghazaly

cara membuat kek ada di atas.. ahahahhaha~ :p

Mat Gebu said...

Lalallalaa....neno neno neno neno..toing..toing...pengsann >_<

Sunah Sakura said...

@Mat Gebu

hohhh! atokkk! bangun2!!

EYQASARA said...

waaa... mcm nak makan sekarang...sedapnye...

Sis-Lin said...

wahhhhhhhh apsal bru tau ni ek? ooo ada gak eh blog masak2...*malu* sis..:p

yeee aKu memang x reti bt kek2 ni..hahahaha lalalalalalala

Aisyah Ashiqin said...

salam,kak..huhu..mcm best jak..kmk copy resepinya..thanks, dear..

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats