Menu

Beef Sausage Puff Pastry


Semalam cakap kat Pak Cik Mat, nak buat Sausage Curry Puff macam yang dia buat kat SINI. Tapi semalam telur takde pulak. So, tak dapat la buat. Hari ni dah ade telur, bukan telur pengantin ye. Tapi telur ayam gred B. Try buat first time. Guna puff pastry yang Pak Cik Mat bagi hari tu. Jadi juadah berbuka puasa bersama-sama hosmet terchenta. Meh la kita tengok resepi dia...

BAHAN-BAHANNYA :

3 batang sosej daging Ramly, didadu kecil
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 pelepah daun kari, dilurut (ceq tak letak)
2 keping hirisan nipis halia, cincang halus
3/4 camca besar rempah kari daging Adabi
1 camca besar sos Life
Garam jika perlu (ceq tak letak)
Sedikit air
1 paket puff pastry jenama KAWAN bersaiz 4 inci x 4 inci
1 biji telur, untuk disapu

CARA-CARA MEMBUATNYA :
  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum, masuk rempah kari, sos cili dan juga air, kacau rata dan tumis hingga rempah garing. Gunakan api kecil.
  2. Masukkan sosej yang didadu tadi. Kacau rata, tuang sedikit lagi air dan biar kering, jika perlu tambah garam. Sejukkan.
  3. Ambil sekeping puff pastry, kerat 2 bahagian, 1 bahagian dikelar2, satu lagi letakkan 3/4 camca besar inti, ceduk isi sahaja, minyak diketepikan. Ratakan dan tutup dengan bahagian berkelar, kemaskan dan tekan tepi-tepinya dengan garfu.
  4. Alih dalam dulang pembakar, sapu dengan telur dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 195 C selama 25 minit atau hingga kuning keemasan, jika oven anda ada fungsi kipas, on kan. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan...

Ceq punya tak kemas sangat. Tak lekat tepi-tepi dia. Eheheh...lepas ni macam nak beli banyak-banyak puff pastry ni, boleh buat banyak benda lain lagi. :p

4 comments:

Iffah Afeefah said...

wargh sedap

ai penah beli tp wat y mcm kite mkn ritu je

belum test y lain

Sunah Sakura said...

@Iffah Afeefah

waaaa...maksudnya u lagi mantap la...ahahaha~

Anonymous said...

jeles di sini.. >.< nakkkk~!

Suhaili Sarif said...

kira puff kolaborasi dengan pcm ke ni?hehe

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats