Donat Coklat?


Resepinya lebih kurang aje macam yang sebelum ni kat SINI. Cuma kali ni, ceq bubuh coklat dengan coklat rice sebagai topping. Ceq guna balik lebihan chocolate ganache dari SINI. Meh tengok jugak la resepinya kalo nak kan...

Sebelum tu, meh klik LIKE dulu kat SINI. Terima kasih~ :)

BAHAN-BAHANNYA:

1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca besar gula halus
1 1/2 camca besar marjerin
1/4 camca teh garam halus
100 ml air suam*
1 camca teh instant yeast*(*disatukan dan kacau rata, biar hingga berbuih)
Sedikit lagi air (tambahan)

CARA MEMBUATNYA:

  1. Dalam satu bekas, satukan tepung, susu tepung, gula halus, lemak sayur dan garam halus, gaul rata dan tuang bancuhan yeast tadi. Gaul rata, jika kurang air, tambah sedikit lagi dan gaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di tapak tangan dan juga mangkuk.
  2. Tabur tepung pada meja kerja, letak doh tadi dan canai setebal 1/2 inci dan terap guna acuan donat, alih atas loyang yang telah ditabur sedikit tepung. Buat hingga siap, tutup permukaan donat dengan kitchen towel bersih dan letak di tempat suam selama 45 minit.
  3. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada kedua-dua bahagian. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Salut dengan gula halus, boleh hidangkan....

BAHAN COKLAT GANACHE :
100 g coklat masakkan
100 ml susu cair
1 camca teh mentega

UNTUK GANACHE:- Satukan coklat dan susu cair dalam mangkuk tahan panas. Cairkan secara double-boiler, bila semua larut, matikan api dan masukkan mentega dan gaul rata. Biarkan suam dan boleh tuang atas donat tadi.
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

4 Comments

Previous Post Next Post