Menu

Agar-agar Santan Gula Merah... Hatimu Milikku?


Erk, kenapa ada "Hatimu Milikku?" dalam tajuk tu. Sebab bentuk hati, so letak lerr. :p Dah lama nak buat juadah yang berkaitan dengan gula merah ni. Alhamdulillah baru hari ni berkesempatan nak buat. Puas menggoogle carik resepi yang menepati bahan-bahan yang ade kat rumah. Jumpa jugak satu link ni. Resepi asalnya boleh tengok kat SINI ye. Saya otter jugak sikit-sikit, memandai aje kan. Lepas tu potong lak bubuh terbalik dalam gambar tu. :p Tak kisahlah, lenkali amek cantik-cantik dari ni! Hahaha~ Jom tengok resepi yang dah diubah.

Bahan-bahan:

10g serbuk agar-agar (saya guna serbuk adunan agar-agar yang 90 gram tu)
1/2 cawan gula merah
1/4 cawan gula putih
1150 ml air
120ml air campur 1 paket santan
1 biji telur dipukul dengan santan tadi
secubit garam
1 helai daun pandan (takde, letak perisa pandan...hahaha)
1/2 camca pewarna coklat (saja nak letak, kalo taknak pun takpe, lagi nampak lapisan)

Cara-cara membuatnya:

  1. Masak air dengan gula dan daun pandan (kalau guna gula merah cap bintang tak payah tapis)
  2. Bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  3. Kecilkan api
  4. Kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam, pewarna coklat dan kacau terus hingga mendidih
  5. Tuang ke dalam acuan yang anda suka
  6. Sejukkan baru didinginkan dalam peti sejuk

No comments:

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats