Menu

Ayam Masak Lemon... Bukan Masak Lemak Ye~


Mencabar betul nak memasak malam ni. Dah lah housemate nak berbuka, tengah-tengah nak tumis bahan kisar masakan ni, api dapur tiba-tiba menari sayup-sayup aje. Lama-lama tarian macam makin 'menggigil' semacam, dalam hati kata: "sah, nak habis dah ni..." Tutup api, dan try bukak balik. Terus tak kuar-kuar penari dia. Wakaka~ Dah habis rupanyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~ Cemas, cemas! Mana nak carik gas ni?? Alhamdulillah ada nombor fon orang kedai runcit depan tu. Akhirnya sampai jugak lah tong gas berisi. Siaplah jugak ayamnye tapi housemate dah pun berbuka bersama lauk sayur sahaja. Sanggup dia tunggu nak makan ayam. Hahaha~ Moh, moh kita tengok resepi eks~

Bahan-bahan:

Ayam
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 tangkai cili hijau*
3 tangkai cili kering*
sedikit parutan kulit lemon*(bahan * dikisar)
2 hirisan lemon
sedikit lobak (dipotong memanjang)
3 tangkai bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
minyak untuk memasak
sedikit gula dan garam

Cara-cara membuatnya:

  1. Panaskan minyak dalam kuali.
  2. Tumiskan bunga cengkih, bunga lawang dan bahan kisar hingga naik bau. Kemudian masukkan ayam dan biarkan ayam empuk.
  3. Kecikkan api dan masukkan lobak, garam dan gula secukup rasa.
  4. Bila ayam da nak masak, masukkan hirisan lemon. Masak sekejap sebelum matikan api.
  5. Boleh dihidangkan.

Ceq kata: Lemon ceq tu masuk awal sangat sebab kalut nak cepat masak, kesian housemate...

2 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam...
yihaa adik dah msk.akak dah like pun.suka2.

nmpk sgt sedap.menarik!sian kwn adik.mkn sayur sambil menunggu ayam msk

aimie amalina said...

weeeee
kat sabah byk menu ni =]

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats