Menu

Spaghetti dalam Sup Sosej


Alhamdulillah.

Pagi tadi masak ni untuk sarapan. Walaupun macam tak berapa sihat sangat, tapi kena bangun juga untuk memasak. Sebab kena makan untuk makan ubat. Salah satu ubat lak kena makan sejam sebelum makan. Jadi da nak dekat sejam tu, baru terfikir nak masak ape. Jadi, drag jugak la masa makan sejam lepas telan ubat tu. Huhuhu. Pagi tadi pun tak bangun jam 4 pagi untuk telan ubat. Da tak tentu masa jadinya. Tak pe lah, saya cuba untuk betulkan balik. Malam tadi makan bubur je, sorang kakak senior belikan. Terima kasih kat dia... 

So, bila bangun pagi ni, rasa lapar lak. Buat la benda yang da biasa buat ni. Meh tengok resepi yang ni.

Bahan-bahan:

3 batang sosej (dihiris bulat-bulat)
1 biji kentang (dipotong kecil)
3 biji bawang merah (dihiris halus)
2 ulas bawang putih (dihiris halus)
2 cm halia (dihiris)
4 tangkai cili padi (dititik)
sedikit sayur kobis (dipotong kecil)
1 sudu perencah sup (dibancuh dengan sedikit air)
3 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh jintan manis
2 sudu teh ketumbar
1 sudu teh sos tomato (kalau nak) 
sedikit serbuk lada hitam
minyak untuk memasak
air secukupnya
garam dan gula secukupnya
spaghetti secukupnya (direbus macam kat SINI)

Cara-cara membuatnya:

  1. Panaskan minyak. Masukkan bunga cengkih, bunga lawang, jintan putih, jintan manis dan ketumbar. Bila naik bau, tumis bawang putih, bawang merah, halia dan cili padi. Goreng lagi sampai naik bau.
  2. Masukkan sosej. Goreng sekejap, kemudian masukkan perencah sup dan air. Masukkan juga kentang. Kecilkan api, reneh sup selama 20 minit atau hingga kentang empuk.
  3. Masukkan sayur kobis, garam dan gula secukupnya. Kemudian, campurkan sedikit serbuk lada hitam dan sos tomato. Reneh lagi selama 5-10 minit.
  4. Rasa, kalau ok boleh tutup api.
  5. Tuang sup ke atas spaghetti untuk hidangan.

2 comments:

ieyka dinda said...

tak penah try mcm nie..xpew akk bg kite inspirasi nie..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

leh akak try nnt.tak tau nak msk apa tuk budak2 tu..huhu.moga cpt sembuh ye adik

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats