Menu

Buah Melaka... Made in Sarawak


Pagi ni bangun nak breakfast cheesecake semalam, mak bagitau buah melaka punya kulit da siap uli. Hoh??? Saya terkejut. Gulppp! Rupanya mak terus uli kulit buah melaka pagi ni sebab semalam saya tunjuk kat mak gambar buah melaka dalam buku resepi Hajah Yon. Huwaaaaaaaaaaaa~ Saya sayang mak sayaaaa!!! Hahaha~

Jadi, lepas breakfast tu, saya terus la mulakan operasi buat buah melaka ni. Gulung, gulung, gulung, then tenyeh-tenyeh, lepas tu letak inti gula apong, then gulung, gulung balik, rebus sampai masak. Waaaaaaa... Sedap okehhhhh! T_T

Kalau nak tau lebih lanjut tentang gula apong, leh klik SINI

Oh ye, kalo Melaka terkenal dengan gula Melaka atau gula merah dia, kat Sarawak ni kita guna gula apong. Gula apong ni kaler dia ceklat gelap, dalam bentuk cecair yang sangat pekat dan likat, dibuat daripada nira pokok nipah. Selalu kat kedai, dia jual dalam bungkusan plastik. Jarang tengok yang dalam bekas macam kat atas ni. :)

Bahan-bahan:

Sedikit kelapa parut

Untuk kulit:

Tepung pulut
Tepung gandum
Air
Pewarna hijau

Untuk inti:

Gula apong

Cara-cara membuatnya:

  1. Kulit: Uli tepung pulut, tepung gandum bersama air sampai adunan tidak melekat pada tangan. Campur pewarna hijau atau pewarna lain ikut kesukaan. Nisbah tepung pulut kepada tepung gandum tu, tepung pulut kena lebih banyak, sebab tepung gandum ni gunanya untuk tak bagi adunan tu lembik sangat. Cukup sedang je untuk kita gentel nanti.
  2. Buah Melaka: Cubit dan gentelkan sikit adunan kulit ikut saiz yang kamu suka. Saya suka buat kecik-kecik, senang masuk mulut. Tenyeh leper untuk letak inti gula apong. Bila da letak inti, gulung bulat-bulat balik.
  3. Panaskan air dalam periuk sampai mendidih. Bila da mendidih, masukkan buah melaka. Buah melaka da masak bila mula terapung dalam air yang mendidih (kalau tak naik terapung, usik sikit dengan sudip, takut buah melaka melekat kat dasar periuk).
  4. Angkat buah melaka yang da masak, dan toskan.
  5. Bila da sejuk sikit, boleh gaul dengan kelapa parut.
  6. Sedia untuk dihidangkan.

3 comments:

kakna said...

selamat tenggahari.
di tempat kakna pun ada gula ni.ia dipanggil nisan nipah.maksudnya madu dari air nira nipah.

aDisH.sHidA said...

kalau kami belah kedah nie..guna gula "gerek"....bentuk bulat2....

norlieharumaini said...

sukanya buah melaka ni....

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats