Menu

Asam Pedas Ayam


Petang tadi balik dari lab, tak tau nak masak ape. Keluarkan aje ayam dari peti ais. Sambil-sambil tu alas perut kejap dengan housemate, kira minum petang la kan. Tiba-tiba si housemate tanya, ayam tu nak masak ape? Saya cakap ntah lerr. Dia pun mintak la masakkan asam pedas. So, ape lagi, pergi bercucuk tanam daun kesom kejap, plinkkkkkk da besar daun kesom depan rumah tu. Eh. Tu cerita dongeng ok. Sebenarnya memang da tanam daun kesom lama dulu, kali ni da bole masukkan dalam asam pedas da sebab da tumbuh dengan subur sekali. Hehehe. Ok, resepi ni amek dari Pak Cik Mat Gebu gak, cuma ada la ubah sikit-sikit mana yang kurang bahan-bahan kat rumah ni. Jom tengok resepi.

BAHAN-BAHANNYA :

Ayam
1 biji kentang, dipotong ikut suka
1 genggam daun kesom
2 batang serai, dititik
2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :

10 tangkai cili kering, direndam dalam air panas
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
3/4 camca teh lada hitam

CARA MEMBUATNYA :

  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan masak hingga terbit minyak. Guna api perlahan dan kacau selalu.
  2. Masukkan ayam dan gaul rata, biar hingga ayam kecut sedikit. Tuang air secukupnya, kacau dan bila mendidih, masukkan daun kesom. Bila ayam 1/2 empuk, tambah kentang dan masukkan jus asam jawa, kacau dan biar mendidih.
  3. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Masak hingga ayam empuk dan kentang sedikit lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi dan lauk-lauk lain.

2 comments:

Mat Gebu said...

Seedaaapppnyaaa...

Aisy Nasiha said...

Sedapnya ..
Esok blh try.

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats