Thursday, August 09, 2012

Siap Sudah 200 + 10


Alhamdulillah...

Tempahan terbanyak setakat ni.

Terima kasih kepada yang banyak membantu.

Masa untuk merehatkan tulang belakang sebelum bangun sahur.

Selamat bersahur semua.


P/S: Banyak yang ingin dikongsi, namun kekangan masa menghadkan semuanya. Rindu.




Wednesday, August 08, 2012

Jemput-jemput Roti Udang Kak Ummi


Dah beberapa hari teringin nak buat jemput-jemput Kak Ummi ni sejak nampak kat blog dia hari tu. Alhamdulillah, semalam berjaya jugak menunaikan hasrat di hati bila jemput-jemput ni dijadikan juadah berbuka puasa kat rumah. :) Menarik sangat resepi ni, jemput-jemput dia tak guna tepung, guna roti semata-mata. Bila da siap dihidang, masuk je waktu Maghrib, housemate terus makan lelaju jemput-jemput ni. Sedap wooo~~~ Meh kita tengok resepi dia eks~

By: Sunah Sakura

Bahan:-

16 keping roti putih Gardenia
15 ekor udang sederhana - potong kecil2
1 biji telor - dipukul sedikit
1 1/2 cawan air atau secukupnya
1 labu bawang besar - potong dadu kecil
1 biji cili merah (saya guna cili hijau) - diracik halus
daun bawang (saya tak letak)
serbuk lada hitam
garam secukup rasa
minyak untuk menggoreng

Cara-Cara:-

  1. Roti putih disiat-siat kecil dan letakkan di dalam mangkuk besar/sesuai.
  2. Tuangkan air (jangan tuang semua dulu, tinggalkan sedikit) ke atas roti dan tekan-tekan sedikit biar roti basah-basah sedikit.
  3. Masukkan pula telor dan garam secukup rasa. Kemudian masukkan udang, bawang, cili, daun bawang dan serbuk lada hitam tadi. Gaul-gaul rata biar roti semua lembut basah dan sebati. (jangan terlalu lembik, agak-agak boleh diketulkan bulat-bulat)
  4. Ketul-ketulkan adunan dalam pinggan dulu kalau nak senang. Panaskan minyak dan bolehlah mula menggoreng, balik-balikkan selalu agar masak rata. Bila dah kuning keemasan boleh lah diangkat.
  5. Hidangkan bersama sos kegemaran.




Kek Lapis Idola Azila


Kek ni sebenarnya Kek Lapis Idola yang dah diderhaka atas permintaan kak Azila. Maka, nama dia pun da bertukar jadi Kek Lapis Idola Azila. Teringin nak letak Kek Lapis Idolalila, tapi pelik pulak kang... =.= Bezanya dengan Kek Lapis Idola adalah pada lapisan kuning tu ditambah coklat cadbury. Meh tengok resepi eks~

Resepi: Sunah Sakura
By: Sunah Sakura

Loyang: 8' x 8' (kek ni agak tinggi, boleh guna loyang 9' x 9' untuk kek yang lebih rendah)

Bahan-bahan:

10 biji telur ayam
500 gram mentega
200 gram horlicks
80 gram kaya
50 gram serbuk santan
60 gram coklat masakan (dicairkan)
1 tin susu manis
65 gram milo
130 gram gula halus
340 gram tepung gandum
1 sudu teh vanilla
1 kotak coklat Cadbury Dairy Milk
sedikit browning (saya tak letak)
pewarna kuning

Cara-cara Membuatnya:

  1. Mentega dan gula dipukul sampai putih. Masukkan telur satu persatu sampai habis, gaul rata.
  2. Masukkan susu, horlick, kaya, santan, tepung dan vanilla, gaul sebati.
  3. Bahagikan adunan kepada dua bahagian.(i) Warnakan kuning - bahagikan kepada dua bahagian untuk lapisan bawah dan lapisan atas. (ii) Campurkan milo, browning dan coklat masakan.
  4. Bakar selapis-selapis adunan kuning, pada lapisan ketiga, susun coklat cadbury. Kemudian bakar lagi selapis-selapis hingga habis adunan kuning pertama.
  5. Kemudian, bakar pula bahagian coklat berlapis-lapis hingga habis adunan coklat.
  6. Bila da masak, bakar pula berlapis-lapis bahagian kuning yang kedua seperti adunan pertama tadi. Kiranya adunan kuning ni jadi pengapit adunan coklat.

Untuk setiap lapisan, saya buat 5 sudu makan setiap adunan dan dibakar dengan menggunakan api 175 C selama 5-10 minit.




Monday, August 06, 2012

Biskut Jejari Coklat


Sebenarnya entri ni patut keluar semalam, sebab biskut ni siap pagi semalam. Tapi disebabkan badan tak berapa nak ok, maka semalam adalah hari berehat sedunia dari pagi ke petang ke malam ke waktu sahur... =.=

Ermm...resepi ni saya ambil dari Pak Cik Mat Gebu, pagi-pagi gak saya mesej dia tanya macam-macam benda. Pening la Pak Cik Mat nak jawab soklan-soklan cepu emas dia ni kannn.. =.=

Meh tengok resepi meh~~~

BAHAN-BAHANNYA :
125 gram mentega
1/2 camca teh esen vanilla
30 gram gula aising
130 gram tepung gandum*
15 gram tepung beras*(*disatukan dan diayak)

BAHAN HIASAN :
150 gram coklat masakan, dicairkan secara kaedah double boiler*
1/4 camca teh lemak sayur*(*disatukan dan kacau rata)
Gula-gula manik secukupnya

CARA MEMBUATNYA :

  1. Putar mentega, gula aising dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung dan gaul sebati. Masukkan adunan ke dalam beg piping yang dipasang muncung bulat bersaiz 1 cm. Paip ke dalam dulang pembakar berbentuk jejari sepanjang 5 cm, kemaskan dan buat hingga siap.
  2. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 minit (kalau takut hangit, turunkan lagi suhu ikut kesesuaian oven), sejukkan atas jaringan. Kemudian celup 1/3 bahagian biskut dalam coklat cair, tabur gula-gula manik hiasan, biar coklat mengeras dan simpan dalam bekas kedap udara.




Friday, August 03, 2012

Roti Sardin Goreng Untuk Berbuka


Alkisah tercipta benda ni semalam, bukan resepi saya, tapi resepi housemate. Ehehe. Semalam ada sikit baki roti yang dah nak expired. Ade jugak sardin dalam tin. Mula-mula cadangkan kat housemate, buatkan sandwich biasa aje. Then housemate sorang lagi tetiba menyampuk.

"Jom buat roti yang bahagi empat macam kat gerai-gerai tu, nak???"

Saya blurr. Macam mana tu? Err...tolong buatkan boleh? =.=

So, dia pun buatkan la Roti Sardin Goreng ni haaa. Dengan bahan-bahan yang ada kat rumah, bahan yang baru dijumpai pun ada jugak sebab rumah baru lepas kemas. Hahaha~ Meh kita tengok resepi ni eks~

Resepi: Aunty Ajan
By: Aunty Ajan & Nana

Bahan-bahan:

Roti keping
Sardin dalam tin (ambil ikan, sosnya asingkan)
1/2 biji limau nipis (diperah air)
1 biji telur (dipukul sedikit)
Tepung goreng (Seri Aji Perisa Pedas)
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara Membuatnya:

  1. Hancurkan ikan sardin (asingkan tulang) dan gaulkan dengan air perahan lemon.
  2. Letakkan atas kepingan roti, dan tutup dengan kepingan roti yang lain (ala, macam buat sandwich tu lerr).
  3. Potong roti kepada 4 bahagian.
  4. Celupkan roti ke dalam telur, kemudian salutkan dengan tepung goreng.
  5. Panaskan minyak, goreng roti sardin hingga warna keemasan.
  6. Siap untuk dihidang bersama sos kegemaran (saya guna sos tomato sardin tu sendiri).




Ramuan Selera!

kek (43) kek lapis (29) ayam (18) tempahan (16) pasta (15) jalan-jalan cari makan (9) admin (8) sup (8) keju (7) review (7) sosej (7) apam polkadot (6) dessert (6) food review (6) kentang (6) pastri (6) roti (6) apam (5) kuih-muih (5) projekcarikmakan (5) telur (5) tips (5) donat (4) lobak (4) nasi (4) cheesecake (3) kekacang (3) laksa (3) pizza (3) sayur (3) western (3) Kacang (2) Maulidur Rasul (2) Menu Sihat (2) Ramadhan (2) bars (2) belacan (2) congo bars (2) ikan (2) ikan bilis (2) jemput-jemput (2) lempeng (2) pencuci mulut (2) pisang (2) pulut (2) resepi (2) sarapan (2) 16 September (1) ABC (1) Hari Malaysia (1) JELITA (1) KB Delights (1) Kacang Pool (1) Nasi Ayam (1) RAPI (1) agar-agar (1) ais (1) bangi golf resort (1) biskut (1) brownies (1) buffet ramadhan (1) chocolate (1) cookiesnginger (1) daun kunyit (1) dinner (1) diskaun (1) facebook (1) gift set (1) halia (1) hantaran (1) healthy (1) ikan sardin (1) indian food (1) info (1) isu (1) johor (1) kacang panjang (1) kebab (1) kedai mamak (1) kek lapis 2015 (1) keropok (1) kismis (1) kuantan (1) kula cakes (1) kunyit (1) labu air (1) laksa tempurung (1) lilawadi (1) makaroni (1) mangga (1) masak-masak (1) megi (1) mentega (1) menu berbuka (1) minum petang (1) nasi kukus ayam berempah (1) nenas (1) panna cotta (1) pavlova (1) pemanggang ajaib (1) penkek (1) pudding (1) pulau pinang (1) restoran (1) sambal (1) sandwich (1) satay (1) spaghetti (1) strawberry (1) tempe (1) the banana leaf restaurant (1) tomyam (1) tortilla (1) udang (1) wrap (1) yis (1) yusbianco (1)

Disclaimer:

Segala resepi di dalam Selera Sakura adalah diderhakakan (word Che Mat) sendiri oleh ceq melainkan yang ada dimasukkan backlinks dari blog blogger-blogger chef handalan yang lain.
Sebarang copy mengopy melalui Selera Sakura hendaklah disertai juga dengan backlinks.
Sekian terima kasih.