Kacang Pool... Rupanya Ramai Yang Tak Tahu!


Kacang Pool???

Mesti ramai yang tak pernah dengar atau merasa menu ni. Saya pun baru pertama kali merasa di rumah seorang rakan Facebook, Kak Zainab, semasa datang beraya. Sebelum ni pernah tengok orang makan je, tapi tak tertarik pula untuk merasa. Oleh kerana juadah dah tersedia, maka WAJIBBBB lah untuk kita merasa kannn~ Hehehe.

Kacang Pool ni sebenarnya makanan Arab. Nama Kacang Pool tu diperoleh dari nama kacang tu sendiri. Kacang ni ada dijual dalam tin, kata Kak Zainab. Then, terpulang kepada tukang masak untuk sediakan dia macam mana. Kalau menu Kak Zainab ni, dia campurkan kuahnya dengan daging cincang. Dimakan bersama telur mata dan roti Perancis. Untuk hiasan, disediakan bawang merah yang didadu, hirisan cili merah dan hijau, juga tomato yang didadu. Kalau suka masam, boleh lah diperah air limau nipis.

Bila dimakan, nyummyyy~~~ Sedap jugakkkkk Kacang Pool ni rupanyaaaaa~

Untuk yang tak tahu nak masak sendiri (saya pun terlupa nak mintak resepi, tapi boleh google kayyy), sebenarnya kat area Larkin, Johor, ada satu gerai berdekatan dengan Balai Bomba Larkin yang jual menu Kacang Pool ni.

Sumber: SAJI

Gerai Kacang Pool Haji ni la yang housemate saya pernah ajak pergi dulu, tapi tak pernah makan pun, tengok dia makan aje. Hahaha~ Kat gerai ni, pak cik tu buat rotinya sendiri. Roti bakar segiempat yang sangat teballl~ Macam dalam gambar kat bawah ni ha~~

Sumber: SAJI

Kalau tak silap, harga dia RM5 satu set tu. Cuma, kuahnya takde daging cincang macam Kak Zainab. Kacang dia pun, pak cik tu blend halus. Kacang Pool Kak Zainab masih nampak sikit-sikit sifat fizikal dia.  Hehehe... Kalau nak merasa, boleh la berkunjung ke gerai Kacang Pool Haji ni ye~ Dengar kata, kat Arked Mara Kangkar Pulai pun ade, nanti nak pi cari la, dekat sikit! ^_^

P/S: Terima kasih Kak Zainab~ ^_^
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

3 Comments

Previous Post Next Post