Menu

Spaghetti Goreng Tomyam Lagi


Dah lamanya tak update blog Selera Sakura ni. Kebizian melanda + kemalasan memasak + keberadaan orang lain yang rajin memasak menyebabkan blog ni berdiam diri beberapa menjak. Kuikuikui. Disebabkan sekarang ni tengah hujung minggu, ada la jugak kerajinan datang setelah penat berjoging pagi-pagi, lalu terdetik di hati nak masak sesuatu untuk housemates yang masih belum bangun. =.=

Memula nak goreng roti canai ajeee. Tengok-tengok, ade dua keping aje tinggal. Jenguk meja barang dapur, oooo ade spaghetti~~~ Ape lagi, goreng je lerr. Jom tengok cane buat eks~ Padahal da banyak kali kot publish kat sini. =.=

Resepi: Sunah Sakura
By: Sunah Sakura

Bahan-bahan:

Spaghetti (direbus dalam air mendidih bersama sedikit garam hingga boleh digigit dan ditoskan)
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 cm kunyit (kalo tak letak pun takpe)*
10 tangkai cili kering* (*dikisar halus)
sedikit sayur kobis dan kacang buncis (potong kecik-kecik)
1 sudu makan pes tomyam
1 biji telur (dipukul sedikit)
minyak untuk memasak
sedikit garam

Cara-cara membuatnya:
  1. Panaskan minyak dalam kuali.
  2. Tumis bahan kisar hingga naik bau, masukkan pes tomyam dan juga garam. Gaul rata dan tunggu hingga pekat.
  3. Masukkan spaghetti dan gaul rata-rata. Kemudian tolak spaghetti ke tepi kuali, masukkan telur. Tunggu hingga telur masak sedikit, baru gaulkan bersama spaghetti.
  4. Masukkan sayur kobis dan kacang buncis. Gaul lagi dan bila da masak, boleh hidang panas-panas.

3 comments:

mamawana said...

New recipie..tqvm.

etuza said...

tq dah salin resepi ini ya
klik lah http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/

klANA said...

nmpk yummy, blh try n(^o^)v

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats