Thursday, September 12, 2013

Kek Lapis Sakura


Mungkin memang dah terlambat kalau saya nak share tentang kek lapis yang saya buat untuk hari raya yang lepas. Tapi orang kata, resepi available sepanjang zaman kan? Jadi, tak salah kalau saya kongsikan juga resepi ni walau dah masuk Zulkaedah pun. Mana tau kot-kot ada yang berminat nak mencuba?

Kek Lapis Sakura, nama yang saya berikan untuk kek lapis yang siap pukul 4 pagi 1 Syawal 1434H ni. Alkisahnya, saya terdetik nak mencuba bila ternampak strawberry chips yang Pak Cik Mat Gebu share kat Facebook dia pada bulan puasa yang lepas. Kalau strawberry chips tu ditabur pada plain layered cake, mesti sweet. Kalau tambah asam manis, boleh jadi reranting pokok bunga sakura. Ehhh, nak try lah!

Maka, kat Sarawak hari tu, saya pun gigih mencari strawberry chips, takut-takut tak ada. Alhamdulillah, kat pasaraya biasa pun ada, tak perlu ke kedai bahan kek. Akhirnya saya mulakan operasi membakar agak lewat malam sebab menyiapkan tempahan kawan-kawan sekolah dulu. Balik kampung pun agak lambat masa tu. Huhu. Tapi alhamdulillah, berhasil juga dan puas hati saya! Kek nya pun sedap dan lembut!

Jom tengok resepi!


Kek Lapis Sakura

Resepi: Sunah Sakura
By: Sunah Sakura

Saiz: Loyang 8" x 8"

Bahan-bahan:

10 biji telur ayam gred A
500 gram mentega
200 gram gula halus/kastor
300 gram susu pekat manis
1 sudu besar ovallate
1 sudu teh esen vanilla
250 gram tepung Hong Kong
100 gram Horlicks
2 bungkus hawflakes
strawberry chips secukupnya

Cara-cara membuatnya:

  1. Pukul mentega dengan gula sampai putih. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga kembang dan sebati.
  2. Masukkan esen vanilla dan ovallate. Gaul rata dan masukkan susu pekat manis. Pukul dengan kelajuan perlahan hingga adunan sebati.
  3. Masukkan tepung dan Horlicks sedikit demi sedikit sambil dipukul lagi dengan kelajuan paling rendah hingga adunan bergaul sebati.

Cara-cara membakar:
  1. Griskan dasar loyang dengan mentega dan alaskan dengan baking paper.
  2. Panaskan oven pada suhu 175 - 200 'C mengikut kepanasan oven masing-masing.
  3. Bakar 5 sudu makan adunan untuk lapisan pertama dengan menggunakan api atas dan bawah. Bila dah keperangan, bakar 5 sudu makan adunan untuk lapisan kedua dengan menggunakan api atas sahaja. Bakar hingga 4 lapisan, kemudian cucukkan asam hawflakes secara menyerong/menegak seperti sisik ikan pada satu arah sahaja (ingat arah cucukan asam hawflakes ini atau untuk lebih mudah, buatkan tanda pada loyang).
  4. Selepas habis mencucuk, lapiskan dengan 5 sudu makan adunan lagi dan masukkan ke dalam oven. Buat sampai 3 lapis dengan setiap lapisan ditabur strawberry chips.
  5. Selepas itu, cucukkan pula asam hawflakes ke arah yang bertentangan dengan yang asal, untuk membentuk ranting.
  6. Ulang langkah 4 dan 5 sampai habis adunan.
  7. Untuk lapisan terakhir, bila dah keperangan, tukar api atas dan bawah pada suhu 150 'C dan bakar lagi selama 10 minit.

Cara-cara penyimpanan:
  1. Bila kek dah sejuk, keluarkan dari loyang dan balut dengan aluminium foil.
  2. Masukkan dalam peti ais dan keluarkan untuk dipotong serta dihidang bila perlu.





Wednesday, September 11, 2013

Kek Lapis Asam Manis III - Lagi?


Ya, lagi sekali.

Sebenarnya dah banyak kali buat. Dan kali ni, saya menerima tempahan daripada pelanggan UTM yang sama pernah menempah dulu. Kek yang sama juga. Cuma kali ni kaler dia lain sikit dan ada perubahan sikit pada bahan dia. Sebab apa? Sebab biskut marie ada 200 gram saja. Maka saya tambah tepung Hong Kong lagi 100 gram. Kek dia, alhamdulillah. Nice dan memuaskan hati saya.

Jom tengok resepi!

Kek Lapis Asam Manis

Resepi: Sunah Sakura
By: Sunah Sakura

Loyang: 8" x 8" x 3"

Bahan-bahan:

10 biji telur gred A
200g tepung biskut marie (biskut marie dikisar halus, diayak dan kemudian barulah ditimbang)
100g tepung Hong Kong
500g mentega berkualiti/pure creamy butter (saya guna SCS)
1 sudu besar ovallete
75ml air sejuk (dari peti ais)
1 sudu kecil esen vanilla
100g gula kastor
300g susu pekat manis
haw slice/ hawflakes secukupnya
sedikit pewarna ungu, oren dan hijau

Cara-cara membuat:

  1. Pukul mentega dengan gula hingga putih. Masukkan esen vanilla dan ovallete. Pukul lagi biar rata baru masukkan susu dan pukul dengan kelajuan perlahan hingga sebati.
  2. Masukkan pula telur satu per satu dan pukul lagi hingga kembang. Masukkan tepung biskut marie dan tepung Hong Kong, gaul rata-rata sebelum memasukkan air sejuk. Putar sebati dengan kelajuan paling minima.
  3. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Warnakan ungu, oren dan hijau.
  4. Sementara itu, panaskan oven pada suhu 180-200 C atau mengikut kepanasan suhu oven masing-masing. Sediakan loyang yang telah disapu mentega dan dialaskan dengan kertas minyak/baking paper.
  5. Masukkan 5 sudu besar adunan untuk lapisan ungu ke dalam loyang dan ratakan. Kemudian grill/bakar sehingga keperangan (lebih kurang 5-7 minit) dengan api atas dan bawah. Setelah masak, keluarkan dari oven. Sekiranya lapisan nampak tidak sekata, tekankan perlahan-lahan dengan alat penekan kek. Setelah itu, tuangkan lagi adunan ungu dan ratakan. Buangkan gelembung/bubble jika ada atau hentak-hentakkan sedikit loyang tersebut sehingga bubble pecah dan adunan nampak licin. Barulah dimasukkan semula ke dalam oven dan bakar hingga perang (ini untuk memastikan kek tidak berlubang-lubang dan lapisannya cantik sekata).
  6. Buat lagi untuk lapisan ungu hingga menjadi 3 lapisan. Untuk lapisan yang ketiga, susunkan kepingan hawflakes secara rawak atau mengikut citarasa. Kemudian bakar hingga perang (tak perlu ditutup dengan adunan). Kemudian masukkan lapisan ungu lagi dan ulangi proses hingga habis. Ulang untuk warna oren dan hijau juga hingga adunan habis. (PASTIKAN ADUNAN SENTIASA DIKACAU SEBATI DENGAN SENDUK/SPATULA/SUDU SEBELUM MELAPIS)
  7. Guna api atas dan bawah untuk lapisan pertama dan lapisan seterusnya menggunakan api atas sahaja sehingga habis. (Jika kek kurang masak, bakar untuk keseluruhan dengan menggunakan api atas dan bawah selama 7-10 minit dengan suhu 140 C-160 C)
  8. Setelah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan kek terlebih dahulu sebelum dipotong. Untuk menyimpan lebih lama, balutkan kek dengan plastik dan simpan di dalam bekas kek. Kemudian disejukkan ke dalam peti sejuk.




Wednesday, July 10, 2013

Menu Berbuka 1 Ramadhan: Kek Karamel Pelangi


Indahnya Ramadhan tahun ini.

Rasa lain. Tak tahu kenapa. Walaupun dalam keseorangan berbuka, sebab semua housemate balik kampung, tetap rasa kelainan yang entah datang dari mana suasana dia sejak semalam lagi. Mulanya berdua, tapi housemate tiba-tiba kata nak balik rumah tengahari tadi, maka relakan saje.

Lepas Zohor tadi, setelah membuat tempahan kek karamel pelanggan, saya pun buat kek karamel idaman saya sejak dari dulu lagi. Baru hari ni berpeluang merasa kek karamel pelangi ni. Belum rasa lagi tau, tunggu waktu berbuka nanti! Kebetulan beli loyang baru segiempat, nak lah try kan? Sebab ada terlintas di fikiran ni nak jual saiz kecik-kecik RM10 saje, pun boleh kan? Hihi.


Malas dah nak kongsi resepi kek karamel ni, boleh tengok resepi sebelum-sebelum ni ye? Sebab sama aje bahannya, cuma tukar kaler dan perisa dengan loyang. Untuk yang ni, saya letak 6 warna pelangi, dengan 6 perisa buah-buahan menggunakan loyang segiempat sama 8 inci.

Bayangkan kalo kek selembut ni masuk anak tekak sejuk-sejuk time berbuka puasa. Perghhhhhhhhhh!

Ha! Makruh tauuuuu terliurrr! :p

Selamat mencuba ya!




Friday, May 31, 2013

Kek Lapis Asam Manis II


Alhamdulillah. Memasam manis lagi~

Kali ni lebih berpuas hati berbanding hasil yang dulu. Nampaknya kena pandai main warna kalau dengan kek ni. Kalau salah pilih warna, nanti tak nampak asam manisnyeee~ Hukhuk!

Yang ini, saya buat sebab ada tempahan dari student UTM. Mulanya dia ingat saya tak jual kek ni. Bila saya gitau saya ada jual dan ada dalam senarai, lega dia. Rupanya memang tak nampak lah kek sebelum ni tu haaa~ So, lepas ni boleh tukar gambar dalam senarai tu yee~ Hihi!

Ok, untuk kek ni, bahan dan cara buatnya pun lebih kurang saje macam dulu~ Cuma ada sikit saya ubah cara membuatnya supaya menjadi lebih mudah. Jom tengok!

Resepi: Dayang Jack

By: Sunah Sakura


Loyang: 8" x 8" x 3"

Bahan-bahan:

10 biji telur gred A
300g tepung biskut marie (biskut marie dikisar halus, diayak dan kemudian barulah ditimbang)
500g mentega berkualiti/pure creamy butter (saya guna SCS)
1 sudu besar ovallete
75ml air sejuk (dari peti ais)
1 sudu kecil esen vanilla
100g gula kastor
300g susu pekat manis
haw slice/ hawflakes secukupnya
sedikit pewarna kuning, hijau dan merah jambu


Cara-cara membuat:

  1. Pukul mentega dengan gula hingga putih. Masukkan esen vanilla dan ovallete. Pukul lagi biar rata baru masukkan susu dan pukul dengan kelajuan perlahan hingga sebati.
  2. Masukkan pula telur satu per satu dan pukul lagi hingga kembang. Masukkan tepung biskut marie, gaul rata-rata sebelum memasukkan air sejuk. Putar sebati dengan kelajuan paling minima.
  3. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Warnakan kuning, hijau dan merah jambu.
  4. Sementara itu, panaskan oven pada suhu 180-200 C atau mengikut kepanasan suhu oven masing-masing. Sediakan loyang yang telah disapu mentega dan dialaskan dengan kertas minyak/baking paper.
  5. Masukkan 6 sudu besar adunan untuk lapisan kuning ke dalam loyang dan ratakan. Kemudian grill/bakar sehingga keperangan (lebih kurang 5-7 minit) dengan api atas dan bawah. Setelah masak, keluarkan dari oven. Sekiranya lapisan nampak tidak sekata, tekankan perlahan-lahan dengan alat penekan kek. Setelah itu, tuangkan lagi adunan kuning dan ratakan. Buangkan gelembung/bubble jika ada atau hentak-hentakkan sedikit loyang tersebut sehingga bubble pecah dan adunan nampak licin. Barulah dimasukkan semula ke dalam oven dan bakar hingga perang (ini untuk memastikan kek tidak berlubang-lubang dan lapisannya cantik sekata).
  6. Buat lagi untuk lapisan kuning hingga menjadi 3 lapisan. Untuk lapisan yang ketiga, susunkan kepingan hawflakes secara rawak atau mengikut citarasa. Kemudian bakar hingga perang (tak perlu ditutup dengan adunan). Kemudian masukkan lapisan kuning lagi dan ulangi proses hingga habis. Ulang untuk warna hijau dan merah jambu juga hingga adunan habis. (PASTIKAN ADUNAN SENTIASA DIKACAU SEBATI DENGAN SENDUK/SPATULA/SUDU SEBELUM MELAPIS)
  7. Guna api atas dan bawah untuk lapisan pertama dan lapisan seterusnya menggunakan api atas sahaja sehingga habis. (Jika kek kurang masak, bakar untuk keseluruhan dengan menggunakan api atas dan bawah selama 7-10 minit dengan suhu 140 C-160 C)
  8. Setelah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan kek terlebih dahulu sebelum dipotong. Untuk menyimpan lebih lama, balutkan kek dengan plastik dan simpan di dalam bekas kek. Kemudian disejukkan ke dalam peti sejuk.




Friday, May 24, 2013

Kek Lapis Impian Kasih - Hantaran Kahwin


Alhamdulillah.

Allah bagi rezeki lebih, sekaligus bagi kekuatan kepada saya untuk buat benda ni. Mulanya adik merangkap junior kampus tu called nak tempah kek lapis untuk hantaran kahwinnya esok. Saya cakap, ok. Boleh je. Kemudian, dia minta tolong saya untuk tulis something atas kek tu. Mak ai! Nak tulis macam mana kek lapis??? Hurmm, saya cakap insya'Allah saya cuba, sesambil tanya, tema majlis kaler ape. Dia kata pic gold macam tu. Ok. Insya'Allah, saya boleh! Gulpppp! Kalau tak jadi, menangis juga.

Dan akhirnya, alhamdulillah menjadi juga cubaan pertama buat kek lapis untuk hantaran kahwin. Walaupun agak comot sedikit tulisan pada lapisan terakhir tu. "Gerbang" dah jadi macam "gerbong" pulak dah. Tak pe lah, asalkan maknanya sampai, insya'Allah. :) Orang yang baca pun, sama-sama aminkan doa tu. Kan?


Kek ni, saya olah dari resepi asal Kek Lapis Pandan Choco Berry, tapi banyak juga yang saya ubah. Serius, kek ni sangat-sangat sedap! Saya rasa sedikit sisa-sisanya ok, sebab saya kena potong bahagian tepinya untuk dijadikan hantaran. Bukan curik-curik rasa tauuu! :p Lagipun ada lebihan sedikit sebenarnya dari adunan tu malam tadi yang saya buatkan sebagai cupcake. Ok, jom! Tengok resepinya ya?

Resipi: Sunah Sakura
By: Sunah Sakura

Saiz loyang segiempat: 8" x 8" x 3"

Bahan-Bahan:

500 gm mentega
150 gm gula kastor
1 sudu besar ovellette
10 biji telur saiz besar
1 tin susu pekat manis
260 gm tepung Hong Kong
100 gm horlicks
5 sudu besar jem buah-buahan campuran
1 sudu teh pewarna coklat
1 sudu besar chocolate paste
1 sudu teh coffee emulco
1/2 sudu teh pewarna oren (light sahaja untuk bagi kesan pic)
1 sudu besar perisa pic
1/2 sudu teh pewarna kuning telur (light sahaja untuk bagi kesan gold)
1 sudu besar perisa nenas
Sedikit manik urai, coklat rice atau bijian manik untuk hiasan (ikut citarasa)


Cara-cara Membuatnya:
  1. Panaskan oven pada suhu 175-200'C ikut oven masing-masing. Griskan dasar loyang dengan sedikit mentega dan alaskan dengan baking paper.
  2. Pukul mentega dengan gula hingga kembang dan putih. Masukkan telur sebiji-sebiji dan terus pukul.
  3. Masukkan pula susu pekat manis dan ovelete, lalu dipukul dengan speed perlahan.
  4. Masukkan jem dan pukul lagi hingga bergaul rata.
  5. Seterusnya, masukkan horlicks dan tepung lalu dipukul terus dengan kelajuan yang rendah sehingga menjadi adunan yang licin dan sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. [1] Diletakkan pewarna coklat, chocolate paste dan coffee emulco. [2] Diletakkan pewarna oren dan perisa pic. [3] Diletakkan pewarna kuning dan perisa nenas.
  7. Mulakan proses membakar. Lapisan pertama bakar adunan coklat dengan api atas dan bawah hingga masak (nampak sedikit keperangan, tapi agak sukar nak tengok sebab kaler coklat kan, jadi berusahalah!). Bila dah masak, tukar api atas sahaja. Kemudian bakar sampai habis adunan coklat selapis demi selapis, diikuti adunan pic dan akhir sekali adunan kuning sampai habis.
  8. Untuk lapisan terakhir, sebelum dibakar, tuliskan dahulu di atas lapisan tersebut dengan menggunakan piping bag yang digunting halus di hujungnya. Gunakan baki adunan coklat tadi untuk menulis. Kemudian hias ikut suka. Baru dibakar hingga keperangan sedikit, selepas itu tukar api atas dan bawah selama 10 minit lagi pada suhu 150'C.

Nota:

Setiap lapisan menggunakan 5 sudu besar. Untuk mendapatkan lapisan yang sama tebal dan teratur, kita harus menepati sukatannya. Kalau pun ada lebih adunan, biarkan dan jangan digunakan.

Dan untuk kamu berdua, selamat melayari bahtera rumahtangga! Moga keberkatan Allah bersama kalian! Doa yang sama juga buat yang lainnya~ :)




Friday, April 19, 2013

Tempahan Ditutup!

Assalamualaikum dan selamat hari Jumaat!

Kepada pelanggan Skudai/Johor yang telah menempah kek untuk hari ini dan pelanggan KL untuk esok lusa, mohon SMS@Whatsapp semula ke nombor saya sebab semua mesej dan Whatsapp saya telah hilang lepas upgrade dan root hanphone. Kalau terbaca status ni, cepat-cepat hubungi saya ya! :)

Oh, maaf... Saya dah tak menerima tempahan lagi, terpaksa ditutup mulai saat ini. Harap maklum ya! :)

Dan saya akan bercuti sehingga PRU 13, balik ke kampung halaman. Sesiapa teringin nak makan kek, boleh hubungi semula selepas PRU ya! ;)




Monday, March 25, 2013

Dua Kek Karamel Jumaat Lepas


Sebenarnya, kek karamel yang ini saya siapkan hari Jumaat yang lepas.

Tapi baru hari ini berkesempatan untuk update. Sebab hujung minggu yang lepas saya ke Terengganu meraikan walimah sahabat kat Paka. Sempat snap gambar aje hari Jumaat, tapi tak sempat nak upload sebab sibuk dengan meeting bersama pensyarah dan bekerja pula di malam hari. Kek ni pun, saya siapkan dalam last minute, sebab tiba-tiba hari tu gas dapur habis! Dalam tengahari baru lah saya mula mengadun.

Kek karamel yang ini, pun jiran setaman yang order. Jiran depan rumah sewa saya yang sebelum ini. Tapi sebab selalu juga berjumpa masa aktiviti-aktiviti kemasyarakatan, maka kenal lah sampai sekarang. Alhamdulillah. Hee.

Jiran tu, Ummi Rahmi, pesan dua biji kek. Dia nak bawak untuk jamuan kepada jemaah masjid taman kami yang nak gi umrah. Ummi tak kisah perisa apa, asalkan sedap. Jadi, saya buat aje lah kek karamel perisa honeydew coklat dengan strawberry mangga ni. Suka kaler ni, cantik kan? :)

Aha, lagi satu tips untuk yang nak buat kek karamel ni, guna acuan yang bersesuaian dengan saiz kek ye. Jangan kecik sangat, dan jangan terlalu besar sangat. Kalau kecik sangat, takut kek terkembang atau melimpah keluar masa baking process (tapi jarang la berlaku). Kalau besar sangat pulak, nanti kek nya jadi nipissss. Hehe.

Kalau nak tahu rupa kek tu bila baru keluar dari oven, boleh tengok gambar kat bawah ni.


Kembang kan? Bila dah sejuk nanti, dia akan jatuh balik ikut tinggi loyang tu atau lebih rendah dari tu, bergantung kepada adunan kamu sama ada dengan karamel tebal atau karamel biasa.

Untuk tempahan Ummi Rahmi ni, dia order kek karamel yang biasa, nipis.

Terima kasih Ummi!




Wednesday, March 20, 2013

Kek Karamel Mangga + Yam


Alhamdulillah. Ada lagi tempahan.

Semalam pun ada, Kek Karamel Aisyah versi karamel biasa. Dah biasa tengok kan kat sini. Sebab tu tak update. Hehe.

Kali ni, housemate tempah untuk menjamu kawan-kawan kerja dia. Sempena dia nak berhenti dah dan memulakan kerja baru di tempat baru pulak.

Housemate pernah rasa kek karamel banana mango satu masa dulu sebelum saya balik ke Sarawak. Dia nak jugak lah perisa tu untuk kek yang ni. Tapi malangnya perisa pisang da habis! Dia pun tukar kepada yam atau keladi. So, jadi lah warna purple tu bercampur dengan warna oren untuk mangga.

Resepi sama macam sebelum ni, boleh rujuk SINI ye! :)

Dan untuk yang nak mencuba buat kek karamel, ramai yang bertanya kepada saya sebab risaukan karamel bercampur dengan kek masa membakar. Jangan risau. Ikut aje resepi tu. :) Sebab, adunan kek dan karamel memang tak akan bercampur. Macam dalam gambar bawah ni.


Nampak kan, adunan karamel kat bawah lapisan kek kaler oren dan purple?

Tak terganggu dek adunan kek tu, ok? ;)

So, tuang la adunan tu bersilih ganti sampai habisssss.

Macam dalam gambar kat bawah ni lak!


Jangan jemu mencuba tau!

Buat lah banyak-banyak kali sampai kek karamel kamu jadi sangat cantikkkk dan sedap! :)

Untuk tempahan sekitar Skudai dan Johor Bahru, boleh klik SINI. :)




Saturday, March 09, 2013

Kek Karamel Vanilla Coklat


Inilah dia.

Kalau dah lama tak berasap oven tu. Seminggu balik kampung. Takde lah lama sangat, tapi agak haru-biru jugak masa buat kek ni malam tadi.

Awal-awal proses buat gula hangus, jari kelingking kanan dah ada cop gula hangus. Maksudnya? Sama lah macam kuda kena cop dengan besi panas merah menyala tuuuu. Pedihnya tak terkata sampai terjerit sorang-sorang kat dapur. Lepas tu, boleh pulak nak pukul kuning telur dulu, padahal sepatutnya pukul putih telur dulu! Terpaksalah pergi cuci besi mixer tu sebelum nak pukul putih telur. Haihhh!

Mungkin sebab penat sangat semalam, dan kepala duk fikir macam-macam. Tu semua benda jadi tak kena. Huhu.

Alhamdulillah, kek menjadi aje macam selalu. Kek Karamel Vanilla Coklat (untuk resepi, rujuk SINI), tempahan student UTM. Katanya, nak bawak ke picnic.

Selamat berpicnic ye adik! :)




Tuesday, March 05, 2013

Nasi Kukus Ayam Berempah KB. Delights


Pernah tak makan nasi kukus ayam berempah?

Mungkin ada yang pernah, mungkin juga ada yang tak pernah lagi.

Semalam, mungkin kali ketiga saya makan nasi kukus ayam berempah. Tapi, kali kedua untuk saya makan nasi kukus ayam berempah di tempat yang sama ni. Bila kawan saya ajak makan tengahari semalam, tercari-cari juga kedai makan yang senang nak parking kereta. Suggest kat dia, nasi kukus ayam berempah kat Medan Selera Taman Universiti, Skudai. Dia kata, ok. Sebelum ni pun dia pernah makan juga. Kalau tak sedap, tak ada lah berulang datang lagi kan? Hihi.


Ini nama kedai makan kat medan selera tu. KB. Delights. Tak tanya lah pulak apa maksud KB tu. Masa datang tu, ayam belum siap goreng lagi. Da tengahari jugak, hampir Zohor. Da ramai pelanggan menunggu giliran. Sama ada yang datang makan atau datang bungkus bawa balik ke rumah.

Harga satu set nasi kukus ayam berempah ni RM6.00. Ape yang saya suka dengan juadah ni? Sambal dia yang ade masam-masam dan pedas. Ok, pedas sangat ye. Sampai berair mata saya makan. Boleh lah jadi pesaing nasi ayam penyet kot? Tapi antara nasi ayam penyet dengan nasi kukus ayam berempah, saya lagi suka nasi kukus ayam berempah sebab ade kuah yang sedap dengan ade acar timun tu. Hihi.

Sape-sape yang belum pernah rasa, boleh lah try gi Medan Selera Taman Universiti, Skudai, Johor. Kat depan kedai komputer Cytech tu je, dan belakang kedai Rainbow. Dekat-dekat je dengan kedai makan Green Jade. 

Selamat mencuba! :)




Wednesday, February 27, 2013

Berada di Luar Kawasan

Assalamualaikum dan selamat petang.

Subhanallah, sepanjang berada di luar kawasan ni, banyak pulak tempahan kek yang saya terima. Ada jugak yang bertanya tentang kek-kek yang lain, tapi mohon maaf sekali lagi, memang yang tertera pada sidebar blog ini aje lah yang mampu saya terima untuk tempahan setakat ini. Yang lain-lain, insya'Allah akan datang ya?

Sebenarnya saya berada di kampung sekarang ni sehingga 3 Mac 2013. Maka, tempahan untuk minggu ini terpaksa saya tolak. Hanya tempahan untuk selepas tarikh 3 Mac itu yang boleh saya terima. Sebarang kesulitan amat saya kesali.

Maaf sangat-sangat!

Jangan serik menempah dari Selera Sakura ya? :)




Wednesday, February 20, 2013

Tak Ada Birthday Cake, Selera Sakura Buat Birthday Gift


Alhamdulillah.

Customer terbaru memberikan satu idea kepada Selera Sakura untuk mengembangkan lagi daya kreativiti. Sekaligus membuka lebih banyak lagi pilihan untuk pelanggan lain. Hihihi.

Customer ni mulanya hendak menempah kek birthday, sehari sebelum penghantaran. Dan semasa dia menghubungi saya, saya sedang menerima cahaya mata baru tiga ekor dari Mulan. Saya bagitahu dia, saya tak ambil tempahan kek birthday, dan apa-apa kek yang ber'icing'. Sebab peti ais kat rumah saya memang tak mampu nak menampung kek jenis sejuk. Risau pula kalau tak menepati kehendak dan kepuasan pelanggan.

Tapi, dia tanya lagi, apa-apa jenis kek yang boleh dihantar ke UTM Skudai. Macam nak jugak ajeee. Saya gitau dia, saya hanya boleh buat kek karamel sahaja buat masa ni. Tak ada icing, tak ada tulisan apa-apa. Dia kata ok, boleh. Asalkan sedap dan best seller. Bila da setuju, tiba-tiba dia ternampak pulak gambar apam polkadot kat sidebar Selera Sakura.


Dan saya pun bagi idea, gunakan apam polkadot untuk tulis Hepi B'Day dan nama orang yang akan menerima gift set tersebut. Dia setuju untuk ambik kedua-duanya, kek dan apam polkadot. Gulppp. Saya berkira-kira dan menolak-tambah-darab-bahagi masa yang saya ada. Insya'Allah sempat. Maka, balik kerja malam tadi saya pun memulakan operasi Kek Karamel Aisyah. Dan lepas tu, saya tidur dengan harapan untuk bangun sebelum Subuh. Boleh start mengapam awal sikit.

Tapi Allah bagi rehat lama sikit, pukul 6 tepat saya tersedar. Dah lewat dari waktu, bergegas saya ke dapur, mengeluarkan Kek Karamel Aisyah dari loyang dan memasukkan ke dalam bekas. Kek Karamel Aisyah macam kat bawah.


Selepas solat, saya merasmikan pula acuan kuih lompang yang baru dibeli. Sebelum ni guna acuan cupcake medium size yang ada 12 lubang. So, memang perlu masa agak lama untuk mengukus apam. Tapi dengan acuan lompang yang baru sebanyak 24 biji, boleh disingkatkan masa yang lama jadi sekejap aje. Alhamdulillah.


Jam 9 lebih jugak baru siap packing dan shooting. Sempat lagi amek satu-satu gambar untuk tujuan pengiklanan kat sidebar sebelah dalam sedikit masa lagi. Hihi. Pukul 10 tepat, saya tiba di destinasi untuk penghantaran gift set kepada empunya hari lahir. Alhamdulillah.

Terima kasih Aimie!




Monday, January 28, 2013

Sup Ayam Ringkas dengan Kacang Buncis


Sup ayam untuk orang demam.

Buat untuk layan anak tekak sendiri aje. Macam tak payah aje nak kongsi kat blog resepi dia kan, main campak-campak aje. Orang lain pun boleh buat sendiri juga. Tapi saja nak share juga kot-kot ada yang baru nak belajar memasak sup untuk orang tersayang yang tak berapa sihat.

Bahan-bahan:

5-6 potong ayam
1 kiub Pati Ayam Knorr
5 biji bawang merah (dihiris)
3 ulas bawang putih (dihiris)
2 inci halia (dihiris)
4 tangkai cili padi (diketuk)
Kacang buncis secukupnya (dipotong serong)
Sebiji tomato (dibelah 6)
Sedikit serbuk lada sulah
Garam dan gula secukup rasa
Air

Cara-cara membuatnya:
  1. Ayam direbus di dalam periuk dengan kuantiti air secukupnya.
  2. Bila air mendidih, masukkan bawang merah, bawang putih, halia, dan cili padi.
  3. Masukkan juga 1 kiub Pati Ayam Knorr dan digaul rata.
  4. Biarkan sup mendidih selama 30 minit.
  5. Rasakan dengan gula, garam dan lada sulah. Masukkan pula sayur kacang buncis dan tomato. Biarkan lagi 5 minit.
  6. Rasa, jika ok, boleh tutupkan api. Hidangkan panas bersama nasi.



P/S: Saya kurang sihat, ia pun kurang sihat juga. Dari dulu, saya rasa macam saya dan ia ada something yang terikat. Moga sama-sama cepat sembuh.




Saturday, January 26, 2013

Kek Karamel Aisyah


Mengaramel lagi???

Hehe. Alhamdulillah, ada lagi yang menempah kek karamel. Pelanggan dari Perling. Semasa dia menghubungi saya untuk menempah kek karamel pilihan hatinya, saya sedang berada di Felda Sungai Sayong. Lama juga berunding dengannya untuk memilih perisa. Sampai naik keliru dia nak memilih. Hehe.

Sebenarnya, dia nak tempah lagi dua jenis kek, tapi sebab saya berada di Kulai dan tak sempat nak beli bahan-bahan kek yang lain (saya bekerja sebelah malam), terpaksa dikurangkan tempahan kepada sebiji kek karamel aje. Huhu. Maka, jadilah Kek Karamel Aisyah ni.


Eh, Kek Karamel Aisyah? Ye, kek ni saya namakan Kek Karamel Aisyah, sejarahnya pertama kali saya cipta rasa kek ni adalah untuk program dengan penyanyi Aisyah satu masa dulu. Tak sangka pula rasanya sedap dan melekat di hati ramai pelanggan. Ramai yang sukakan rasa dia yang masuk.

Perisanya Blueberry + Strawberry + Keladi.

Cuba lah! Gerenti suka!

Terima kasih Aida! :)




Thursday, January 24, 2013

Kek Karamel Maulidur Rasul 1434H

Salam Maulidur Rasul!

Alhamdulillah, pada hari mulia ni saya mendapat tempahan untuk kek karamel. Pelbagai citarasa dari pelanggan saya cuba penuhi. Ada pelanggan yang memang da pernah tempah sebelum ni, ada juga pelanggan baru. Yang saya cukup terharu, ada juga pelanggan dari jauh yang sanggup datang untuk mengambil kek karamel pilihan hati mereka.


Salah seorang pelanggan dari Taman Pulai Jaya, baru sahaja pagi ini tadi saya menghantar kek kepadanya. Dia datang ke Taman Sri Pulai untuk mengambil kek di atas, kek karamel berperisa Honeydew + Coklat + Vanilla. Dia nak karamel tebal, maka saya penuhi juga bahagian tu. Kaler dia agak menarik, macam kaler baju askar. Hihihi.


Yang ini pula, tempahan sahabat satu makmal. Student PhD UTM. Dia memang selalu order kek daripada saya. Kek ni dia tempah separuh sahaja, nak bawa balik kampung pada hari ni. Pagi tadi jam 9.30 dia sampai depan rumah untuk mengambil kek berperisa Honeydew + Pic + Blueberry ni. Lagi separuh? Ada dalam peti ais, jap lagi nak hidangkan kepada tetamu dari jauh.


Yang ini pula, baru siap pagi ni tadi. Kek karamel untuk kakak tersayang di Felda Sungai Sayong. Haa... Kak Ayu Citarasa Rinduan tetiba mengidam pulak nak makan kek ni padahal dia pandai je baking. Hehehe. Yang ini saya buat dua perisa aje, supaya tak ada perisa yang tenggelam. Kadang-kadang terlalu banyak perisa pun tak ok, boleh tenggelam perisa-perisa yang lembut sikit oleh kerana ada perisa yang tajam sikit. Ni tips untuk anda yang nak menempah tu, ok? Hihi. Untuk Kak Ayu, saya buat perisa Strawberry + Nenas. Nenas sifatnya tajam, strawberry pula lembut. Maka, insya'Allah sedap!

Nampaknya semakin ramai yang sukakan karamel tebal. :)

Terima kasih untuk semua yang menempah kek karamel dari saya. Oh ya, tentang tetamu dari jauh tu, dalam sedikit masa lagi mereka akan sampai. Nanti saya ceritakan pula kisah perjalanan kami!

Salam Maulidur Rasul sekali lagi buat semua. Sollu 'ala Muhammad!




Wednesday, January 23, 2013

Kek Karamel Bluehoneyam? Erk!


Nama kemain lagi kan.

Sebenarnya ni Kek Karamel perisa Blueberry, Honeydew & Yam.

Ade student UTM yang order untuk bawa balik ke kampung halaman. :)

Nak resepi, boleh jenguk-jenguk resepi sebelum ni ye!

Lebih kurang aje, cuma tukar perisa dan kaler~ ;)




Tuesday, January 01, 2013

Kek Karamel Awal Tahun 2013


Alhamdulillah.

Dapat tempahan semalam dari salah seorang pelanggan di UTM.

Kek Karamel Strawberry Vanilla Coklat, cantik juga gabungan warnanya. Permintaan Kak Noraini, karamel teballll. Maka, kita buat la tebal seperti yang dihajati. Hehe.

Terima kasih Kak Noraini!

Selamat Tahun Baru Masihi 2013~




Ramuan Selera!

kek (43) kek lapis (29) ayam (18) tempahan (16) pasta (15) jalan-jalan cari makan (9) admin (8) sup (8) keju (7) review (7) sosej (7) apam polkadot (6) dessert (6) food review (6) kentang (6) pastri (6) roti (6) apam (5) kuih-muih (5) projekcarikmakan (5) telur (5) tips (5) donat (4) lobak (4) nasi (4) cheesecake (3) kekacang (3) laksa (3) pizza (3) sayur (3) western (3) Kacang (2) Maulidur Rasul (2) Menu Sihat (2) Ramadhan (2) bars (2) belacan (2) congo bars (2) ikan (2) ikan bilis (2) jemput-jemput (2) lempeng (2) pencuci mulut (2) pisang (2) pulut (2) resepi (2) sarapan (2) 16 September (1) ABC (1) Hari Malaysia (1) JELITA (1) KB Delights (1) Kacang Pool (1) Nasi Ayam (1) RAPI (1) agar-agar (1) ais (1) bangi golf resort (1) biskut (1) brownies (1) buffet ramadhan (1) chocolate (1) cookiesnginger (1) daun kunyit (1) dinner (1) diskaun (1) facebook (1) gift set (1) halia (1) hantaran (1) healthy (1) ikan sardin (1) indian food (1) info (1) isu (1) johor (1) kacang panjang (1) kebab (1) kedai mamak (1) kek lapis 2015 (1) keropok (1) kismis (1) kuantan (1) kula cakes (1) kunyit (1) labu air (1) laksa tempurung (1) lilawadi (1) makaroni (1) mangga (1) masak-masak (1) megi (1) mentega (1) menu berbuka (1) minum petang (1) nasi kukus ayam berempah (1) nenas (1) panna cotta (1) pavlova (1) pemanggang ajaib (1) penkek (1) pudding (1) pulau pinang (1) restoran (1) sambal (1) sandwich (1) satay (1) spaghetti (1) strawberry (1) tempe (1) the banana leaf restaurant (1) tomyam (1) tortilla (1) udang (1) wrap (1) yis (1) yusbianco (1)

Disclaimer:

Segala resepi di dalam Selera Sakura adalah diderhakakan (word Che Mat) sendiri oleh ceq melainkan yang ada dimasukkan backlinks dari blog blogger-blogger chef handalan yang lain.
Sebarang copy mengopy melalui Selera Sakura hendaklah disertai juga dengan backlinks.
Sekian terima kasih.