Menu


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sebenarnya dah lama kek pisang ni saya buat. Tapi baru hari ni teringat nak masukkan entri. Saya buat kek ni untuk suami saya masa dia datang ke Johor beberapa bulan lepas. Masa tu, masih title tunang lagi, datang untuk bincang progress kenduri kahwin. Encik suami request kek pisang, jadi saya pun cari resepi, kebetulan seorang rakan blogger buat kek pisang, terus mintak resepi kat dia.


Kek pisang ni serius sedap. Lembut dan moist aje. Saya guna resepi dari Kakakecik Shida dan kak Ayu Citarasa Rinduan. Belek dedua untuk dapatkan yang terbaik. Jom tengok resepi kek pisang lembut dan sedap ni!

By: Sunah Sakura

Saiz: 8" × 8"

Bahan-bahan:

4 biji telur gred A
8 biji pisang emas (7 biji dilecek, sebiji untuk hiasan)
1 cawan gula kastor
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan butter (cairkan) @ minyak jagung
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen pisang
sedikit garam


Cara-cara membuatnya:

  1. Panaskan oven pada suhu 170 C.
  2. Griskan loyang 8” dengan sedikit mentega dan alas guna baking paper.
  3. Tepung gandum diayak dengan baking powder. Ketepikan.
  4. 7 biji pisang dilecek halus dan digaul dengan baking soda dan garam.
  5. Pukul telur bersama gula dan esen pisang sampai putih kembang, masukkan mentega cair/minyak jagung. Gaul sampai rata.
  6. Masukkan pisang yang telah dilecek, pukul lagi sampai sebati.
  7. Kemudian masukkan tepung, gaul rata dengan kelajuan sederhana dan tuangkan ke dalam loyang.
  8. Baki sebiji pisang dihiris dan dihias di atas kek sebelum dimasukkan ke dalam oven.
  9. Bakar selama 45 minit atau sehingga masak menggunakan api atas dan bawah.
4


Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Kek Lapis Perigi Biru? Unik kan nama kek lapis ni? Tapi memang dah namanya macam tu, resepi asal bawak dari Sarawak memang guna nama tu. Hihi.

Kek lapis yang ni, adik saya buat raya tahun lepas. Serius sedap gila. Terlaris!!! Sampai kan masa majlis perkahwinan saya dua bulan lepas, saya buat kek lapis ni untuk doorgift. Tapi masa tu, saya tukar warnanya kepada merah jambu dan plain, ikut tema majlis. Hihi.

Bila dah ramai suka, dan makin ramai yang mintak saya buka tempahan untuk kek lapis yang ni, saya pun penuhilah hajat mereka-mereka itu. Insya'Allah Kek Lapis Perigi Biru ni jadi pilihan terbaru Selera Sakura untuk tempahan lepas ni, K13 ok?

Jom tengok resepi dia kalau rasa nak buat sendiri. :)

Resepi: Sunah Sakura
By: Sunah Sakura

Loyang: 8" x 8" x 3"

Bahan-bahan:
16 oz mentega (454 gram - saya guna 2 buku mentega Anchor)
10 biji telur gred A
250 gram gula halus
1 tin kecil susu manis (300 gram)
1 tin kecil seri kaya (170 - 180 gram)
1 sudu makan ovallate
310 gram tepung gandum *
1 sudu teh baking powder * (*campurkan dan ayak)
1 botol kecil horlicks (200 gram)
pewarna kuning dan biru


Cara-cara membuatnya:
  1. Panaskan oven pada suhu 175 C api atas dan bawah.
  2. Gris loyang dengan mentega dan alaskan dengan baking paper.
  3. Pukul mentega dengan gula hingga putih, baru masukkan ovallate. Gaul lagi.
  4. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi hingga kembang.
  5. Perlahankan mixer, masukkan susu manis dan serikaya. Gaul hingga sebati.
  6. Kemudian masukkan tepung gandum, baking powder dan horlicks, gaul dengan kelajuan paling rendah hingga rata.
  7. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Letakkan warna biru dan kuning.
  8. Bakar 5 sudu makan lapisan kuning pada suhu 175 C menggunakan api atas dan bawah hingga permukaan lapisan keperangan.
  9. Tukar api atas. Lapis lagi warna kuning hingga 6 lapisan, biru 6 lapisan, kemudian kuning 6 lapisan, akhir sekali biru 6 lapisan.
  10. Untuk lapisan terakhir, bila permukaan kek telah keperangan, tukar api atas dan bawah pada suhu 150 C selama 10 minit.
  11. Bila kek dah masak, biarkan sejuk di atas relai, sebelum dibalut dengan aluminium foil untuk disimpan dalam peti ais.
1

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats