Tuesday, April 22, 2014

Makaroni Bakar Style Mat Gebu


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar? Makan ape dinner malam ni?

Petang tadi, dalam pukul 6 macam tu saya mula beroperasi di dapur. Dah beberapa hari terbayang-bayang dalam kepala nak buat makaroni bakar. Asyik tertangguh sebab masa tak berapa sesuai untuk baking bila suami tak ada kat rumah. Ye lah, nanti siapa nak habiskan? Heh!

Makaroni bakar gaya ni Pak Cik Mat Gebu pernah buat bersama encik suami suatu ketika dulu. Dah pernah masuk dalam entri blog PCM kat SINI. Jadi, senang sikit lah kita nak buat sambil tanya encik suami, suhu oven berapa? Bakar berapa minit? Padahal dah baca sambil menggoreng makaroninya tadi. Haish, lupa lah. :p

Untuk resepi ni, saya derhaka sikit-sikit ya, sebab tak ada rempah beriani. Saya tukar guna rempah rendang terus! Haha~ Makaroni bakar guna muffin pan ni saya dapat dalam 12 biji. Tu pun ade lebih lagi, saya makan begitu saje~ Dah boleh makan tau yang siap goreng sebelum dibakar tu! Hehe...jom kita tengok resepi!


Resepi: Mat Gebu
By: Sunah Sakura

Bahan-bahan:
1 cawan makaroni yang belum direbus, rebus hingga lembut dan toskan
2 batang sosej, didadu kecil
1 keping daging burger (RAMLY)
1 cawan baked beans (TESCO punya je)
1 biji bawang holland saiz sederhana, dadu kecil
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji cili hijau, buang biji dan dadu kecil
1 biji tomato masak, buang biji dan dadu kecil
1/2 camca besar rempah rendang (ADABI)
1/2 camca besar rempah kari daging (ADABI)
Garam secukup rasa
3 camca besar minyak masak
4 biji telur gred A
100 ml susu sejat
1/2 camca teh serbuk lada hitam
1/4 camca teh garam
Parutan keju mozarella secukupnya (saya guna kepingan Cheesedale)
Serbuk daun Parsley
Sedikit serbuk oregano (optional)
Sos cili untuk dimakan bersama makaroni bakar

Cara-cara membuatnya:

  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang holland dan bawang putih hingga harum, masukkan rempah kari dan rempah rendang, kacau rata dan masak sekejap. Guna api kecil.
  2. Masukkan sosej dan daging burger, gaul rata, biar sampai daging masak. Tuang baked beans, dan masukkan makaroni, kacau rata. Tambah garam secukup rasa dan masukkan cili hijau dan tomato yang didadu. Gaul dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Biarkan sejuk sebentar.
  3. Panaskan oven pada suhu 180 C, lenser acuan muffin dengan mentega (acuan muffin berkapasiti 1/2 cawan). Dalam satu bekas, masukkan telur, susu sejat, lada hitam dan garam, kacau rata dan ketepikan.
  4. Sudukan makaroni yang telah siap dimasak tadi ke dalam acuan muffin hingga penuh. Kemudian tuang perlahan bancuhan telur hingga penuh, buat hingga siap. Taburkan sedikit parutan keju, serbuk oregano dan daun parsley atasnya dan boleh dibakar 30 minit atau hingga masak. Keluarkan dari oven dan boleh hidangkan bersama cili sos, untuk minum petang atau sarapan pagi.




Geng-geng Chef Tak Jadik!

Ramuan Selera!

kek (43) kek lapis (29) ayam (18) tempahan (16) pasta (15) jalan-jalan cari makan (9) admin (8) sup (8) keju (7) review (7) sosej (7) apam polkadot (6) dessert (6) food review (6) pastri (6) roti (6) apam (5) kentang (5) kuih-muih (5) projekcarikmakan (5) telur (5) tips (5) donat (4) lobak (4) nasi (4) cheesecake (3) kekacang (3) laksa (3) pizza (3) sayur (3) western (3) Maulidur Rasul (2) Menu Sihat (2) Ramadhan (2) bars (2) belacan (2) congo bars (2) ikan (2) jemput-jemput (2) lempeng (2) pencuci mulut (2) pisang (2) pulut (2) resepi (2) sarapan (2) 16 September (1) ABC (1) Hari Malaysia (1) JELITA (1) KB Delights (1) Kacang (1) Kacang Pool (1) Nasi Ayam (1) RAPI (1) agar-agar (1) ais (1) bangi golf resort (1) biskut (1) brownies (1) buffet ramadhan (1) chocolate (1) cookiesnginger (1) daun kunyit (1) dinner (1) diskaun (1) facebook (1) gift set (1) halia (1) hantaran (1) healthy (1) ikan bilis (1) ikan sardin (1) indian food (1) info (1) isu (1) johor (1) kacang panjang (1) kebab (1) kedai mamak (1) kek lapis 2015 (1) keropok (1) kismis (1) kuantan (1) kula cakes (1) kunyit (1) labu air (1) laksa tempurung (1) lilawadi (1) makaroni (1) mangga (1) masak-masak (1) megi (1) mentega (1) menu berbuka (1) minum petang (1) nasi kukus ayam berempah (1) nenas (1) panna cotta (1) pavlova (1) pemanggang ajaib (1) penkek (1) pudding (1) pulau pinang (1) restoran (1) sandwich (1) satay (1) spaghetti (1) strawberry (1) the banana leaf restaurant (1) tomyam (1) tortilla (1) udang (1) wrap (1) yis (1) yusbianco (1)

Disclaimer:

Segala resepi di dalam Selera Sakura adalah diderhakakan (word Che Mat) sendiri oleh ceq melainkan yang ada dimasukkan backlinks dari blog blogger-blogger chef handalan yang lain.
Sebarang copy mengopy melalui Selera Sakura hendaklah disertai juga dengan backlinks.
Sekian terima kasih.