Menu

Kek Lapis Tembikai


Assalamualaikum dan selamat pagi.

Kali ni share resepi Kek Lapis Tembikai pulak. Kek lapis ni dah lama teringin nak buat, tapi raya tahun ni je baruuuu tertunai hasrat di hati. Itu pun setelah siap semua tempahan, buat last minit dalam kemalasan yang semakin membuak-buak bersama kepenatan. Boleh lah dijadikan juadah kuih-muih raya untuk dihidangkan kepada tetamu yang datang bertandang.

Resepi yang ni saya ambil dari Asmah Wani Nur Amni. Tengok Kek Lapis Tembikai dia comel sangat, menyelerakan bila dipotong segitiga-segitiga macam tu. Dah bebetul nampak macam tembikai dah. Cuma rasa je takde tembikai. Haha. Hari tu terfikir juga, mungkin boleh bubuh perisa tembikai lain kali kalau nak bebetul ikut nama dia. Kan kan kan...

Ok, jom tengok resepi!

By: Sunah Sakura

Loyang: 8" x 8"

Bahan-bahannya:

10 biji telur
500 gm mentega
200 gm gula halus
300 gm tepung hong kong
1 tin kecil serikaya
1 tin kecil susu manis
1 paket serbuk santan (50gm)
1 botol chocolate chips (untuk dijadikan biji tembikai)
1 sudu makan ovalette
1 sudu kecil esen vanilla
Pewarna hijau, kuning & merah

Cara-cara membuatnya:
  1. Panaskan oven pada suhu 175-200 C. Sediakan loyang & griskan dasarnya dengan sedikit mentega dan lapik dengan kertas minyak.
  2. Pukul mentega, gula, esen vanilla dan ovallete dengan kelajuan tinggi sehingga putih dan kembang.
  3. Masukkan telur satu per satu dan pukul lagi sehingga sebati.
  4. Perlahankan mixer, masukkan susu, sekaya dan serbuk santan, pukul lagi hingga adunan bergaul rata.
  5. Masukkan tepung, sedikit demi sedikit. Gaul lagi sehingga sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada 3 Bahagian.
  7. Bahagian 1 : Beri warna hijau. Warna hijau ini ada 3 lapisan dan setiap lapisan disukat dengan 5 sudu makan. Bermakna semuanya ada 15 sudu makan untuk warna hijau.
  8. Bahagian 2 : Beri warna kuning. Warna kuning ada 2 lapisan dan setiap lapisan juga disukat dengan 5 sudu makan. Bermakna semuanya ada 10 sudu makan untuk warna kuning.
  9. Bahagian 3 : Beri warna merah. Setiap lapisan ada 2 senduk nasi dan untuk warna merah ini adunan dilapis sebanyak 5 sudu makan sehingga warna merah habis dilapis.
  10. Cara2 melapis: Lapiskan adunan hijau terlebih dahulu sebanyak 5 sudu makan menggunakan api atas dan bawah. Bila masak, keluarkan dari oven dan tukar kepada api atas sahaja untuk lapisan seterusnya hingga habis. Tekan sedikit lapisan kek tadi dengan penekan kuih. Kemudian lapiskan lagi adunan hijau sebanyak 5 sudu makan lagi. Buat sehingga menjadi 3 lapisan.
  11. Kemudian sambungkan pula dengan melapis adunan kuning. Buat sama macam adunan warna hijau sebanyak 2 lapisan.
  12. Akhir sekali, lapiskan adunan warna merah sebanyak 5 sudu makan, bakar berlapis-lapis. Setiap lapisan ditabur dengan chocolate chips. Buatlah begitu sehingga habis.

3 comments:

ummi aqilah (LM) said...

Uhukkk nak.

Nadia Havez said...

ada kek ni kat rumah! boss bagi hari tu.. sedapppp ^_^ nanti ada rezeki nak merasa yg sunah buat pulak :D

Nurul said...

Kemas je lapisannya...
Kalau potong segitiga, memang nampak cam tembikai... :)

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats