Lempeng Telur Cicah Asam Pedas

بسم الله الرحمن الرحيم


Semalam masak asam pedas, tapi tak up lak entrinya. Nak tengok resepi asam pedas tu leh klik kat Pak Cik Mat ni. Kuah dia ada lagi sikit tadi yang tinggal, jadi ape lagi, ceq pun buatlah lempeng kan untuk sarapan pagi ni...


Tergoda tak? Mesti tak, kan? Huhuhuhu... Okie, jom tengok resepi.

Saiz: 4 orang

Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
1 sudu besar gula
1/2 sudu teh garam
1 biji telur ayam
air secukupnya
minyak masak

Cara-cara melempeng:

Tepung gandum, gula, garam disatukan dalam blender. Wahahaha~ dahsat tak? Pakai blender ni...nape pakai blender? Nak bagi tekstur dia lagi halus...dan lebih sebati dengan mudah, ok?
Then masukkan air sikit-sikit. Jangan pekat sangat ye...Bagi sedang-sedang cair je.
Lepas tu masukkan telur. Kisar lagi.
Dah tu panaskan satu sudu besar minyak dalam kuali. Tuang adunan lempeng membentuk bulatan ye...ratakan guna senduk.
Bila da kekuningan bahagian bawah tu, balikkan pulak...
Lepas tu, da ok kedua-dua belah, boleh angkat. Ulang balik buat lempeng dalam kuali sampai habis adunan.

Tadi ceq buat tak sukat pun 1 lempeng berapa ml..tapi tadi dapat dalam 6 keping yang tak sama saiz semua. Hahahaha~ Ade yang last tu paling besar...:p Tapi sedap, ok? Kalo ampa semua suka, boleh sukat ye. Terpulang. :)

Ceq kata: Rasa macam makan roti canai pulak.

No comments