Chocolate Banana Puff


Lawa tak, lawa tak? Menggodaaaaaaaaaaaa's tak? Hahaha~ Adehhh...ntah pape kan. Pssst, resepi ni saya cilok dari Pak Cik Mat Gebu. Semalam housemate bawak balik pisang, tapi saya tak tau la pisang apa namanya *tak kenal pisang, teruknya!* Terus nak buat banana puff yang Pak Cik Mat pernah tunjuk kat blog dia. Jom la kita tengok resepi eks~ Saya oter sikit dari yang asal tu. Kalau nak tengok detail cara melipat puff pastry tu boleh ke blog Pak Cik Mat ye~

BAHAN-BAHANNYA:

6 keping puff pastry jenama "KAWAN" saiz 4 inci x 4 inci
Hirisan pisang secukupnya, anggaran 2 biji, hiris nipis
2 camca teh gula perang @ soft brown sugar'
Kuning telur, untuk disapu
Coklat masakan (dicairkan guna kaedah double boiler)

CARA-CARA MEMBUATNYA:

  1. Ambil 1 keping puff pastry, buat satu garisan antara bucu pada puff pastry tadi. Kemudian kelar seperti dalam gambar kiri. Kemudian terbalikkan puff tadi dan susun pisang pada bahagian yang tidak berkelar, anggaran 6 keping hirisan pisang.
  2. Tabur 1/2 camca teh gula perang. Kemudian lipat, kemaskan dan tekan tepi2nya dengan garfu seperti dalam gambar. Susun dalam loyang pembakar, buat kaedah sama untuk baki bahan-bahan.
  3. Sapu kuning telur dan bakar pada suhu 190C selama 25 minit. Jika oven kamu ada kipas, boleh on kan masa membakar puff pastry. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihias dengan coklat cair. Selamat mencuba..

#NP - Kemaafan Dendam Yang Terindah...
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

2 Comments

Previous Post Next Post