Menu

Kek Lapis Coklat Warna... Versi Tanpa Warna... Eh?


Resepi asal kek lapis ni kat SINI. Petang tadi sebenarnya buat kerja-kerja membakar ni. Dengan oven baruuu... :p Resepi asal guna tepung Hong Kong, tapi sebab tak jumpa kat kedai, maka ceq tukar kepada tepung Blue Key. Sukatan dia kena ubah sikit lah bila guna tepung Blue Key ni. Resepi asal jugak, kena bahagi ikut warna, tapi yang ni ceq buat satu warna je. Jom kita tengok resepi bergambar eks~

Bahan-bahan:

8 biji telur (disejukkan)
1 1/4 gelas tepung Blue Key
1 gelas gula halus
1 sudu makan ovellate
16 oz mentega
4 sudu makan susu manis
Sedikit vanilla
3 bungkus coklat M&M

Cara membuatnya:

Mentega, susu dan vanilla dipukul hingga putih. Telur, gula, tepung dan ovellate dipukul hingga pekat dan putih. Satukan kedua-dua adunan tadi, dan gaul hingga rata.

Cara melapis:

Lenserkan acuan 7x7 inci dengan sedikit mentega, dan letakkan kertas minyak. Panaskan oven pada suhu 170-200 darjah. Mulakan dengan lapisan pertama (4 sudu makan) dan susun coklat, bakar menggunakan api atas dan bawah sampai masak. Sesudah masak lapis lagi dan susun coklat, kali ni bakar guna api atas sahaja. Ulang sampai habis.

Coklat M&M

Susun coklat M&M atas lapisan sebelum masukkan ke dalam oven

Masukkan dalam oven pada suhu 170 darjah Celsius

Tunggu sampai macam ni, baru nampak lapisan dia... :)

Okie, lepas ni, sila cuba buat yeee... Hehehe...

Ceq kata
: Adik-adik ceq mesti jeles niii... Depa penggemar kek ni.

7 comments:

Miss Ran said...

sedap coklat tu

hehe rajen mask

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer..minta sepotong leh?

aDisH.sHidA said...

ini mesti bawak g sedenak kan

YAYA AZURA said...

terernya buat..kak yaya tak berani nak buat kek lapis..konpem tak menjadi...kihkih!

k e y r i said...

woaahhhhhhh... terliur edden nengok, siap ade coklat M7MS! walaweeeeeeee~

atie @ ejay said...

nak tanya la..butter 16oz tu banyak mana?brp gram?

Sunah Sakura said...

@atie @ ejay

1 oz = 28.34952 g
16 oz = 454 gram

:)

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats