Menu

Ayam Masak Lemak... Dengan Nenas Sarawak Pulak...


Sebelum ni da pernah buat kat SINI, tapi yang tu takde nenas. Ni alang-alang tengah ada kat Sarawak ni, maka ape lagiii... Guna lah nenas tu dalam masak lemak ayam tengahari ni. Suka tengok family makan... Bapak pun bertambah-tambah nasikkk. Ceq? Mesti la bertambah jugakkkk! Hahahaha~ So, meh la kita tengok resepi yang ni ye~

BAHAN-BAHANNYA :

Ayam
2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyit, dihiris halus
1 keping asam gelugor
1 cawan santan cair
1/2 biji nenas sarawak dipotong sederhana
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :

1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup (ceq guna serbuk kunyit je)
7 tangkai cili padi hijau thai
7 tangkai cili padi merah thai

CARA MEMBUATNYA :

  1. Satukan ayam, serai dan bahan kisar dalam periuk, gaul rata dan masak sekejap hingga ayam kecut. Tuang santan cair, dan masak hingga kentang 3/4 lembut. Tambah asam gelugor..
  2. Masak dengan api perlahan dan masukkan nenas. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masukkan daun kunyit dan masak sekejap dengan api sederhana sambik dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas..

Sedapnyeeeeeee...sampai terkenang-kenang Pak Cik Mat dengan abang Ady Budika... :p

1 comment:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer..mkn lak ngan nasi panas dik!

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats