Menu

Donat Blueberry... Sempat Lah Pulak!


Pagi ni sempat pulak mendonat, padahal jap lagi nak keluar buat kerja sampai ke petang. Ceq tetiba nak buat donat blueberry ni bila tengok donat Pak Cik Mat kat SINI. Tapiiiiiiiiiiiiiiii (cinta bukan milik kita~~~) ceq tak guna pun resepi tu!!! Hahaha~ Ceq guna resepi donat biasa, cuma bentuk dan blueberry filling tu je yang tambah jadi lain. Meh tengok resepi eks~

BAHAN-BAHANNYA:

1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca besar gula kastor
1 1/2 camca besar marjerin
1/4 camca teh garam halus
100 ml air suam*
1 camca teh instant yeast*(*disatukan dan kacau rata, biar hingga berbuih)
Sedikit lagi air (tambahan)
Gula halus untuk hiasan
Blueberry filling

CARA-CARA MEMBUATNYA:

  1. Dalam satu bekas, satukan tepung, susu tepung, gula kastor, marjerin dan garam halus, gaul rata dan tuang bancuhan yeast tadi. Gaul rata, jika kurang air, tambah sedikit lagi dan gaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di tapak tangan dan juga mangkuk.
  2. Tabur tepung pada meja kerja, letak doh tadi dan canai setebal 1/2 inci dan terap guna acuan bulat, alih atas loyang yang telah ditabur sedikit tepung. Buat hingga siap, tutup permukaan donat dengan kitchen towel bersih dan letak di tempat suam selama 45 minit.
  3. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada kedua-dua bahagian. Angkat, tos, dan sejukkan.
  4. Dengan menggunakan gunting, buat sedikit lubang di tengah2 bahagian donat, saiz lubang bergantung ada saiz donat. Buat hingga siap, ayak gul aising dan sudukan sedikit blueberry filling pada lubang tadi. Boleh hidangkan..

4 comments:

AdyBudika said...

tapiiiiiii (cinta bukan milik kita) kalau letak jem manggo pun sedap gak kan

Sunah Sakura said...

@AdyBudika

iyolahhhh~ mesti la lagi sedap! saya kan suka manggaaaaaa~

aDisH.sHidA said...

dah lama akak x buat donat....huhu

Sunah Sakura said...

@aDisH.sHidA

so buatlahhhhhhhhhh~

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats