Sarapan Kaya-Raya... Pastri Pokok Duit


Pagi ni perut lapar meminta-minta makanan. Da lama tak berasap dapur tu sejak bizi beberapa hari lepas. Sambil-sambil baring main dengan Cici, fikir-fikir la ape nak masak. Dengan benda-benda yang ada kat dapur tu, ape yang boleh dibuat ek? Ade pastry, ade sosej...ermmmm...bukak la blog Pak Cik Mat. Cari benda paling simple sekali. Ha! Jumpaaa...kaya la kalo buat benda tu~ Sebab nama pun Pastri Pokok Duit. Ada banyak duit yang akan terhasil. Hahaha~ Boleh rujuk SINI kalo nak tau secara detail cara-cara nak buatnye. Meh semak resepi.

BAHAN-BAHANNYA:

4 batang sosej
4 keping puff pastry jenama KAWAN, bersaiz 4 inci x 4 inci
Kuning telur untuk disapu
Serbuk lada hitam
Serbuk oregano
Sos untuk mencicah

CARA MEMBUATNYA:

  1. Puff pastry dibiarkan lembut sedikit, tabur tepung atas meja kerja, ambil sebatang sosej dan ukur dengan puff pastry tadi, canai sedikit puff pastry sehingga sama panjang dengan sosej. Letak sosej di tengah-tengah puff pastry dan lipat dua, kemaskan hujung puff pastry.
  2. Kerat hingga putus sosej yang bersalut dengan puff pastry tadi sebanyak lapan bahagian sama besar. Kemudian tolak kan satu potongan ke kanan, dan satu lagi ke kiri, buat keadah sama untuk potongan yang lain sehingga mendapat bentuk seperti dalam gambar di SINI.
  3. Buat hingga semua siap dan susun atas dulang pembakar. Sapu sedikit kuning telur dan jika suka boleh tabur sedikit lada hitam dan serbuk oregano. Bakar pada suhu 200C selama 20 - 25 minit, sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan bersama sos kegemaran.

Sedap, mudah dan comel sekali~
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

3 Comments

Previous Post Next Post