Kek Lapis Ombak Rindu


Assalamualaikum dan salam penghulu hari~

Ok, ni kek lapis terakhir yang dibuat untuk hari raya yang lepas. Kek Lapis Ombak Rindu. Released masa movie Ombak Rindu meletopss dulu. Selalunya Kek Lapis Sarawak memang macam tu, ada je kek lapis yang baru akan keluar based on drama, filem atau fenomena tertentu. Jangan terkejut kalau saya kata ada yang nama Kek Lapis El Nino, Kek Lapis Osama Laden, Kek Lapis Empangan Bakun. Memang ada. Hihi.

Kek Lapis Ombak Rindu ni, first time saya makan masa raya tahun lepas kat rumah sepupu. Sepupu tu cakap, dia beli dengan seorang kakak senior saya masa sekolah menengah dulu. Kakak yang sama buatkan kek hantaran saya masa nikah tahun lepas juga. Raya kali ni, teringat-ingat kek lapis tu, teringin nak buat juga. So, tanpa segan silu saya contact kakak tu minta resepi. Hihi. Alhamdulillah, kakak tu sudi share resepinya. Resepi asal, saya tak tahu lah daripada siapa, jadi saya letak nama kakak tu je lah ye.



Untuk buat kek ni, kena ada acuan penekan zig zag. Penekan ni boleh didapati di kedai-kedai bahan kek. Ada juga yang menjual penekan ni secara online, boleh try google ya! Saya pula, mak yang pos dari Bintulu. Hahaha! Sebab cari kat sini dah habis atau takde. Maka anak dia ni pergi merayu-rayu dalam telefon mintak poskan dari rumah kalau tak guna. Baiknya mak memenuhi kehendak hati anak dia ni. Hihihi. Mekasih mak!

Ok, jom kita tengok resepi!

Loyang: 8" x 8"

Resepi: Zarina Bakeri
By: Sunah Sakura

Bahan-bahan:

500 gram mentega
10 biji telur gred A
200 gram gula kastor
250 gram cream cheese (dipukul sedikit hingga lembut sebelum digunakan)
250 gram tepung gandum
1 tin kecil serikaya
1 tin susu pekat manis
1 paket santan (50 gram)
1 sudu makan ovallete
pewarna kuning, hijau, biru, ungu
Acuan penekan zig zag

Cara-cara membuatnya:
  1. Panaskan oven pada suhu 175-200 C. Griskan dasar loyang dengan mentega dan alas dengan baking paper atau kertas minyak.
  2. Pukul mentega, gula dan ovallete dengan kelajuan tinggi hingga putih dan berkrim.
  3. Masukkan telur satu per satu dan pukul lagi hingga kembang.
  4. Perlahankan mixer, masukkan susu, seri kaya dan cream cheese. Pukul lagi sehingga sebati, baru masukkan tepung dan gaul rata-rata.
  5. Bahagikan adunan kepada 4 bahagian, berikan warna kuning, hijau, biru dan ungu.
  6. Bakar lapisan kuning sebanyak 6 sudu makan menggunakan api atas dan bawah hingga masak. Kemudian tekan dengan penekan zig zag. Bakar pula lapisan hijau sebanyak 6 sudu makan menggunakan api atas sahaja hingga masak dan keperangan. Tekan lagi dengan penekan zig zag. Ulang cara yang sama untuk lapisan biru dan ungu, buat hingga habis.
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

1 Comments

Previous Post Next Post