Oreo Cheesecake... Heaven-nya!!!


Assalamualaikum dan selamat petang Selasa!

Ada sesiapa terliur tak tengok gambar Oreo Cheesecake kat atas tu? Hihihi. Sedap gila! Alhamdulillah, tercapai jugak hasrat di hati nak buat kek keju oreo ni, setelah berbulan-bulan lamanya duk tengok kak Ummi Zaihadi post kat FB, lepas tu telan air liur tengok Oreo Cheesecake dalam blog Home Sweet Home beliau. T_T

Malam tadi saya beroperasi 'mengecheese' lepas borak-borak dengan salah seorang sahabat rapat kat FB. Borak-borak dan bertukar-tukar gambar kek keju, terus teringat kek keju oreo kak Ummi Zaihadi ni! Alahai...apa lagi, kebetulan pula hari ni kejap lagi insya'Allah ada tetamu nak datang ke rumah, rezeki tetamu tu lah dapat makan Oreo Cheesecake. Hihi.

Baking kek ni lebih kurang sama dengan buat kek karamel. Agak lama juga saya membakar, lebih dari masa yang disebut dalam resepi, sebab oven dah lama tak panas agaknya. Tapi berbaloi-baloi menunggu depan oven sampai pukul 1 pagi sebab hasilnya nyummmmmmmm nyummmmmm!! Makin dipam-pam lah badan yang dah sedia gemok ni! Haha!

Ok! Jom tengok resepi!


By: Sunah Sakura

Loyang: Springform saiz 8"

Bahan Dasar:-
300gm biskut oreo - di buang krimnya
75gm mentega cair

Bahan Filing:-
500 gm keju krim Tatura
110 gm gula kaster
1/2 tbsp esen vanila
2 biji telur gred A
150ml whipping krim
1 tbsp lemon juice
20 keping biskut oreo di patah 4 - di buang krimnya

Water-bath: Loyang springform yang dibalut dengan aluminium foil (menghalang air masuk ke dalam loyang) dimasukkan ke dalam loyang yang lebih besar berisi air panas. Jika menggunakan loyang biasa, tak perlu balut dengan aluminium foil.

Cara-cara membuatnya:-
  1. Dasar Kek : Kisar halus biskut oreo dan gaul dengan mentega cair, tekan padat ke dalam acuan springform. Bakar selama 15 minit pada suhu 160 C. Angkat dan ketepikan.
  2. Filling: Pukul keju krim dan gula hingga sebati, masukkan esen vanila dan telur satu demi satu diikuti dengan whipping krim dan jus lemon. Putar hingga sebati.
  3. Masukkan biskut oreo, gaul rata.
  4. Tuangkan adunan cheese ke atas dasar biskut tadi.
  5. Bakar pada suhu 150 - 175 C (ikut kepanasan oven masing-masing) secara water bath menggunakan api bawah selama 45 - 50 minit. Kemudian tukar api atas dan bawah selama 10 minit. Tutup suis oven dan renggangkan pintu oven biarkan kek sejuk di dalamnya selama 1 jam.
  6. Longgarkan tepi kek dengan pisau tajam mengelilingi acuan. Biarkan sejuk, tutup dengan plastik wrap dan simpan di dalam peti sejuk selama 4 jam atau semalaman.
  7. Keluarkan kek dari acuan dan hias mengikut suka (saya letak lebihan biskut oreo tanpa krim atas kek sebelum kek dibakar).
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

7 Comments

  1. Terliur nyaaa kak!! T__T
    menggoda betul..terus rasa nk buat balik keje nti hehe

    thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  2. Ya ampuunnn adik Sunah maniiss...bikin ngencess akak tgk ciskek mu ini...hadoii laa, nk buat maleehh sgt ni, apasaiii laa...kena tunggu sekali harung dgn order org kot....hehe.

    Bkn asal resepi akak....Ada 2 resepi kan, 1 Kakwan punya, 1 Jthorge....Sunah guna resepi mana?

    ReplyDelete
  3. @Ummi

    yang kak wan punya kak...memang asal resepi kak wan kan, tapi akak ubah sesikit, so dah jadi resepi akak...saya ikut yang akak dah ubah tu...keh keh keh...

    ReplyDelete
  4. eemmmm.. sedap oreo chesss kak niiii...
    kelapangan singgah kedai kami yer http://izzium2u.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. share ea.nk try wt buke puase ni

    ReplyDelete
Previous Post Next Post