Snow Cheese Cake...Meleleh!


Fuh!

Dah lamaaaaaaaaaaaaaa sangat teringin nak buat kek yang famous amous dan menjadi kegilaan ramai ni. Sebelum-sebelum ni saya beli je dari penjual kek cheese leleh homemade. Dan lokasinya pula agak jauh dari rumah kat Skudai dulu. Tapi sebab dah suka sangat dengan kek dia je, dah tak jumpa yang lagi sedap dari dia, jauh-jauh pun pergi jugak lah membeli. Ada dalam empat kali juga saya makan kek cheese leleh kak Nuraniza Noni, orang Bandar Baru Uda mungkin kenal kak Noni yang mahir mendeco kek macam kak Azlita juga. Kalau sesiapa berminat nak order kek dari kak Noni, boleh jenguk Facebook dia ok?

Untuk Snow Cheese Cake yang saya buat ni, saya gabungkan resepi dari kek span vanilla Pak Cik Mat Gebu dan topping cream cheese dari kak Siti Delima. Dah lama nak buat kek span PCM tu, sebab tengok bahan-bahan dia senang sangat nak buat. Bila tanya PCM, boleh tak nak guna kek ni buat cheese cake leleh? Ha, boleh katanya!!! Apa lagi! Baru-baru ni, pergilah mencari cream cheese dan cheddar cheese kat Tesco Kepong dan memulakan operasi. Hew hew hew.


Maaf sebab letak dalam pinggan leper yang bulat. Sebab buat last minit, tak beli cake board pun, pinggan segiempat leper pun tak adeee. So, kita pakai apa yang ada dan terleper, ok? Haha! Kek ni sangat enak dimakan sejuk-sejuk! Suami pun suka sebab kurang manis. Saya oter juga bahan dari kek span PCM sebab buat separuh adunan sahaja untuk loyang segiempat 7x7 inci. Resepi yang saya kongsi nanti untuk satu adunan ya, kalau nak buat separuh boleh bahagikan kepada dua bahan-bahan tersebut. Jom tengok resepi!

By: Sunah Sakura

Bahan-bahan:

Vanilla Sponge Cake
160 gram gula halus
15 gram ovallate
4 biji telur gred A
125 gram tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*diayak)
1 camca teh esen vanilla
40 ml air
75 gram mentega cair (saya guna minyak jagung)

Cara-cara membuatnya:
  1. Putar gula dan ovallate hingga sebati. Masukkan telur, tepung yang telah diayak dan putar hingga bersatu. Tuang air dan putar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan kuih bahulu.
  2. Masukkan esen vanila dan putar rata. Tuang mentega cair dan gaul dengan spatula dengan kaedah kaup balik, hingga rata.
  3. Tuang dalam loyang bulat 9 inci yang telah dilenser dengan sedikit minyak, dan alas dasarnya dengan kertas minyak yang telah dilenser. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180 C selama 30 minit atau hingga masak.
  4. Keluarkan segera dari acuan bila kek masak, untuk mengelakkan kek mendap. Bila dah sejuk, ambil pisau kek dan potong di tengah-tengah kek supaya menjadi dua bahagian.


Krim Cheese
1 kotak cream cheese philadelphia
1/2 tin susu pekat manis -
Cara: satukan kedua-dua bahan dan putar sehingga adunan licin tidak berketul.

Untuk Topping
1/2 kotak cheddar cheese KRAFT - diparut

Cara-cara menghias kek:
  1. Sapukan krim cheese di atas bahagian kek yang bawah, kemudian letakkan bahagian kek yang kedua di atasnya.
  2. Sapukan lebihan krim cheese sehingga menutupi seluruh kek.
  3. Akhir sekali taburkan cheese kraf yang telah diparut tadi keseluruh kek sebagai toppingnya.
  4. Masukkan ke dalam peti sejuk selama 1-2 jam sebelum dipotong dan dihidangkan.
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

6 Comments

  1. Salam..
    Memang tgh cari resepi snow cheese kek.Nnti try buat.
    Tq for sharing :)

    ReplyDelete
  2. Salem.... She nx tanyer... Knpe kek yg sye buat... D tngh nya seperti basah n terasa tebal? Tp tax bnyax ...just setompox jer... Seperti mnyax yg x sebati.... Tax ckup masax ker???

    ReplyDelete
  3. Salam... Sye nx tnyer...knpe kek yg syer buat, d tngh nya sperti ada yg tebal yer... Basah2 mcm mnyax yg bertakong dekat ctu... Tp bahagian lain gebu... Just bhagian skit tengh 2 jer yg mcm tebal skit... Tax ckup masax ker??

    ReplyDelete
  4. @Ros Rosma

    ya, tak cukup masak..kena tambah lagi masa membakar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sis... Memang terbaik resepi snow cheese ya...gebu sangat...

      Delete
  5. @Ros Rosma

    alhamdulillah..terliur pulak sayaaaa..haha

    ReplyDelete
Previous Post Next Post