Sosej Masak Lada Hitam


Hari ni sorang-sorang lagi, so masak untuk diri sendiri aje. Sesuka hati ceq ja~~~ Hahaha... Jangan tanjaaaatttt-tanjaaaatttt lak kat sini! Bek tengok resepi terussss...

Saiz: 1 orang

Bahan-bahan:

3 batang sosej (potong serong-serong)
2 biji bawang merah (dihiris)
1 ulas bawang putih (dihiris)
2 cm halia (dihiris)
2 tangkai cili padi (dititik)
2 sudu teh lada hitam (ceq guna yang kena tumbuk dulu)
1 helai kobis cina (potong ikut suka)
1 sudu kicap manis
sedikit garam
air secukupnya (ikut citarasa)
minyak untuk memasak

Cara-cara membuatnya:

  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang, halia, dan cili sampai naik bau.
  2. Masukkan sosej dan goreng 3 minit.
  3. Masukkan sedikit air, bila mendidih masukkan kobis, gaul rata.
  4. Masukkan lada hitam yang dah ditumbuk, kicap dan garam secukupnya. Gaul lagi.
  5. Rasa dan kalau ok, boleh tutup api.

Ceq letak garam sikit aje sebab sosej tu da masin da. Kalau nak bagi kuah kering pun boleh juga. Ikutlah yee...hurmmm...

Ceq kata: Enak dimakan begitu saja...

6 comments:

  1. Tannnjaatttt gegebu....mana beben ni....patut dia pun tannjaatt gakk nihh....

    ReplyDelete
  2. wahh menu lengkap.siap ada sayur dah.tak payah fikri nak goreng sayur lg kan dik cumil

    ReplyDelete
  3. adeh..lapar perot tengok makanan nie..tunggulah berbuka ye kalo na cedok resepi cik sunnah nie..

    ReplyDelete
  4. hehe, lapor lah kak sunah. post kat umah ye XD

    ReplyDelete