Menu

Sosej Masak Lada Hitam


Hari ni sorang-sorang lagi, so masak untuk diri sendiri aje. Sesuka hati ceq ja~~~ Hahaha... Jangan tanjaaaatttt-tanjaaaatttt lak kat sini! Bek tengok resepi terussss...

Saiz: 1 orang

Bahan-bahan:

3 batang sosej (potong serong-serong)
2 biji bawang merah (dihiris)
1 ulas bawang putih (dihiris)
2 cm halia (dihiris)
2 tangkai cili padi (dititik)
2 sudu teh lada hitam (ceq guna yang kena tumbuk dulu)
1 helai kobis cina (potong ikut suka)
1 sudu kicap manis
sedikit garam
air secukupnya (ikut citarasa)
minyak untuk memasak

Cara-cara membuatnya:

  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang, halia, dan cili sampai naik bau.
  2. Masukkan sosej dan goreng 3 minit.
  3. Masukkan sedikit air, bila mendidih masukkan kobis, gaul rata.
  4. Masukkan lada hitam yang dah ditumbuk, kicap dan garam secukupnya. Gaul lagi.
  5. Rasa dan kalau ok, boleh tutup api.

Ceq letak garam sikit aje sebab sosej tu da masin da. Kalau nak bagi kuah kering pun boleh juga. Ikutlah yee...hurmmm...

Ceq kata: Enak dimakan begitu saja...

6 comments:

Mat Gebu said...

Tannnjaatttt gegebu....mana beben ni....patut dia pun tannjaatt gakk nihh....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh menu lengkap.siap ada sayur dah.tak payah fikri nak goreng sayur lg kan dik cumil

aDisH.sHidA said...

nak nak nak nak

anismelon said...

adeh..lapar perot tengok makanan nie..tunggulah berbuka ye kalo na cedok resepi cik sunnah nie..

Sunah Sakura said...

@anismelon

ahahah..boleh2... :D

sergeant keroro said...

hehe, lapor lah kak sunah. post kat umah ye XD

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats