Menu

Belacan Goreng... Sentiasa Di Hati


Fuhhh! Lama da tak buat ni. Dah banyak kali nak buat, asyik terhalang dengan macam-macam dugaan. Cewah~ Ye lah, kira dugaan jugak kan bila cili tiba-tiba habis, bawang merah tiba-tiba dah takde, timun pulak tiba-tiba da layu. Tertangguh-tangguhlah sampai ke hari ni, akhirnyaaaaaaaaa...! Semua Pak Cik Mat punya pasal la ni! Dia buat saya bersemangat nak buat belacan goreng ni.

Belacan goreng ni sebenarnya salah satu makanan sampingan popular kat tempat saya di Bintulu, Sarawak. Kat sana, tentulah pakai belacan Bintulu sebagai ramuan dia, dan tentu jugaklah belacan yang mak saya buat sendiri. Hehehe. Kalau duk di perantauan ni, pakai la belacan kampung yang dijual kat kedai-kedai runcit tu ha. Belacan goreng ni sedap dimakan bersama ulam-ulaman. Kalau dalam keluarga saya, kami makan dengan hirisan timun atau mempelam. Perghhhh! Sedapppppppppppp okehhh! Kalau takde ulam-ulaman, makan dengan nasik pun boleh juga~

Meh la kita tengok resepi ye~

Bahan-bahan:

5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
8 tangkai cili kering
ikan bilis secukupnya
belacan secukupnya (biasanya hampir 1 sudu makan)
sedikit garam
1 sudu gula
minyak untuk menggoreng

Cara-cara membuatnya:

  1. Tumbuk semua bahan-bahan tu kecuali gula dan minyak sampai lumat.
  2. Panaskan minyak dalam kuali.
  3. Masukkan bahan yang ditumbuk lumat tadi, goreng sampai kering baru masukkan gula.
  4. Gaul sekejap saje, then matikan api.
  5. Dah siap.

P/S: Selalunya belacan goreng kat umah kat Bintulu, kaler dia nak dekat-dekat hitam... Sebab belacan sini kaler cerahhhhhhhh so masih merah lagi~~~

3 comments:

aDisH.sHidA said...

makan dengan ayam penyet pun sodaaaaaaaaaap kan..kalau family kak panggil sambal tumis

aimie amalina said...

nyummmyyy
kalo dh name belacan sedap sokmo =]

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ayam penyet?saja je shida menggugat keimanan org yg sedang nak diet ni...nmpk sambal sunah ni dah tergugat.dgr ayam penyet terus rasa tercabar..hehe

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats