Fettucine Bolognese


Okehhh, tercapai jugak hasrat nak makan benda alah ni petang ni. Alhamdulillah. Kak La ngan Aunty Jenny pun melantakkkk dengan lahapnyeeee... Malas nak cakap banyak, kang jadi orang Koreammmm pulak kang, kan Pak Cik Mat kannn... Hahaha~ Jom tengok resepi...

Bahan-bahannya:

Fettucine
Dada ayam (didadu)
1/4 batang lobak merah (belah empat dan hiris)
1 tin sos spaghetti tomato (PREGO)
1/2 biji bawang besar (didadu)
1 ulas bawang putih (dicincang)
2 biji tomato (direbus dan dibuang kulit)*
7 tangkai cili kering*
2 keping keju
sedikit garam
sedikit serbuk oregano
sedikit serbuk lada hitam
minyak untuk memasak (kalau ada minyak zaitun, lagi ok)

*dikisar bersama

Cara-cara membuatnya:

Fettucine disediakan macam kat SINI.

Untuk sos bolognese:
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih sampai naik bau.
  2. Masukkan ayam dan lobak, gaul rata.
  3. Masukkan bahan kisar (cili kering dengan tomato) dan sos spaghetti tomato PREGO. Gaul bagi rata dan masak sampai pekat.
  4. Masukkan keju, garam, serbuk lada hitam dan serbuk oregano. Rasa dan kalau ok, bolehlah tutup api.
  5. Untuk hidangan, tuang sos bolognese atas fettucine. Boleh juga hias dengan daun parsley.

Ceq kata: Sedap tak terkata, makan sampai dua pinggan.

6 comments: