Menu

Spaghetti Carbonara (Sosej)


Alhamdulillah. Hari ni terhasil jugak carbonara yang dijanjikan. Housemate dua-dua ada kat rumah, so lagi gembira rasanya nak sediakan. Resepi yang lebih kurang sama macam yang pernah ceq buat dulu kat SINI, tapi ceq ubah sikit, tukar ayam kepada sosej. Jom semak resepi.

Bahan-bahannya:

3 ulas bawang putih (dicincang halus)
4 sudu besar mentega/marjerin
1 tin Campbell Mushroom Soup Classic
1 cawan susu segar
3 keping cheese
2 batang sosej dibelah dua dan dipotong bulat-bulat
1 sudu gula
sedikit garam
spaghetti (sediakan macam kat SINI)
serbuk daun parsley

Cara-cara membuatnya:

Amek sikit mentega, letak dalam periuk, then panaskan.
Agak-agak dah cair dan naik bau, masukkan bawang putih tadi. Goreng sampai kuning baru masukkan sosej. Bila da masak, angkat. Tutup api ye.
Lepas tu, masukkan Campbell Mushroom Soup Classic ke dalam periuk tadi, masukkan gak 1 tin air (guna tin sup campbell tu). Bukak balik api ye.
Kacau sampai hancur & tak ketul-ketul da~
Then masukkan cheese.
Bila da cair, masukkan susu, gula 1 sudu dan sedikit garam.
Lepas tu masukkan lak sosej tadi tu...
Da masak~~~

Masa nak hidang, tuang sos atas spaghetti, taburkan serbuk daun parsley~ Jom tengok gambar lagi sekali.


Haa...kak Esmeda, nak sangat kan? Sila-sila...

Ceq kata: Sukanya kak La~~~~

14 comments:

FasiHaH SupiaN said...

nampak sedap la angah.....

putERi-kAtEk said...

kak sunah!!!!!!!!!!! saja aja kannnnnnn... huhuhuhuhu...... lapaqqqq

Miss Ran said...

errrrmmm sedapnye

mohd zhafri said...

waaaaaaaaaa......sedap2

Sunah Mohammad said...

@FasiHaH SupiaN

hehehe...sedap, sedap~

Sunah Mohammad said...

@putERi-kAtEk

ahahahahha~ :p

Sunah Mohammad said...

@Miss Ran

iffah buatlah pulak~

Sunah Mohammad said...

@mohd zhafri

meleleh takk???

~...AmALinA....~ said...

waaaaaaaaaaaaa sedapnye T_T

bersama kak Es said...

lambatnyaaa siap!!

meleleh laaa..jap gi akak pun nak kasi Sunah kecurrr pulak!!

azila said...

bak sepinggan..heheh.ni masak utk mkn ngan saper ni?heheh

Sunah Mohammad said...

@~...AmALinA....~

hehehe..

Sunah Mohammad said...

@bersama kak Es

hahahah~ ape agaknya tuuu~~ jangan lupa tag!

Sunah Mohammad said...

@azila

err..masak untuk hosmet la kak zila..hahahha~

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats