Menu

Kek Lapis Tembikai Susu


Ermmm... Hari ni macam nak mengamuk ajee. Tak tahu nape... Panas je hati ni. Rasa nak marah kat semua orang. Entah ape-ape je. Hurmmm... Nak kata hangin macam Pak Cik Mat kalau bangun dari tido siang, ceq hangin pagi-pagi. Aiyakkk! Tak berjangkit okehhh! Pembawak budak pun bukan jugakkkk! Gggggrrrr... Mungkin rasa marah bila perintah Allah diabaikan... Ye lah, bulan Ramadhan kan. Kita risau kalau amalan kita sepanjang bulan ni tak diterima oleh Allah. Moga diampuni dosa-dosa kita semua. Jom lah kita tengok resepi ni.

Bahan-bahan:

10 biji telur ayam
16 oz mentega
1 gelas gula halus (ceq guna 200 gram)
2 gelas tepung Hong Kong (ceq guna 300 gram)
1/2 tin susu manis
1 tin kecil seri kaya
1 botol kecil Horlicks (ceq guna 200 gram)
1 sudu makan ovallate
pewarna hijau dan merah jambu
2 botol sos jenis picit

Cara-cara membuatnya:

  1. Pukul mentega, susu dan gula hingga putih dan gebu, kemudian masukkan ovallate, pukul lagi.
  2. Masukkan telur satu per satu dan pukul lagi sampai kembang.
  3. Masukkan seri kaya, Horlicks dan tepung, gaul dengan kelajuan perlahan hingga sebati.
  4. Bahagikan adunan kepada 4 bahagian - warna plain, merah jambu, dan 2 warna hijau untuk lapisan atas dan bawah. Masukkan warna plain dan merah jambu ke dalam botol sos yang berasingan.
  5. Griskan loyang 8" x 8" dengan mentega. Bakar lapisan hijau bawah berlapis-lapis hingga habis.
  6. Kemudian pancitkan warna plain dan merah jambu berselang-seli dan bakar hingga masak.
  7. Buat begini berulang-ulang hingga habis barulah bakar lapisan hijau atas berlapis-lapis lagi sampai habis.

Sebelum dibakar

Selepas dibakar

Ceq letak 6 sudu makan untuk setiap lapisan yang kaler hijau tu. Untuk yang pancitkan guna botol sos, leh tengok cam kat atas ni ye.

5 comments:

ir prof dr alia rosli said...

canteknyerrrrrrrrrrrr

NadiRah said...

fuiyyoooo...
raye ni nk g umh kak sunah ar..
jgn lupe sediakan duit raye yer..hehehhe

Sunah Sakura said...

@ir prof dr alia rosli

thanks alia sayang... :)

Sunah Sakura said...

@NadiRah

hahaha~ meh la datang sarawak!!!

Iffah Afeefah said...

byk lapisan tk nmpak sgt lak

Author

authorHello, this food blog belongs to Sunah Sakura. I'm very fond of food. Nice food must be shared with others.
Learn More →



Blog Stats